1954 Mercedes-Benz W 196 R – en motorikon auktioneras ut

Vill du ha 50-talets coolaste racingbil i garaget

Mercedes-Benz Heritage, auktionerar ut denna 1954 Mercedes-Benz W 196 R ”Stromlinienrennwage”” med strömlinjeformad kaross som har körts av två av racingens ikoner, Juan Manuel Fangio och Sir Stirling Moss.

Donerad till Indianapolis Motor Speedway av Mercedes-Benz-fabriken 1965, kommer denna ikoniska W 196 R att auktioneras ut i ett exklusivt, fristående evenemang i Stuttgart den 1 februari 2025, genom RM Sotheby’s i samarbete med Mercedes-Benz Classic.

  • Den första W 196 R med strömlinjeformad kaross som någonsin erbjudits för privat ägande
  • Bilen är en del av en enastående samling från Indianapolis Motor Speedway Museum som kommer att säljas av RM Sotheby’s för att gynna museets samling och restaureringsinsatser
  • Chassi nr 00009/54 är ett av fyra kända kompletta exemplar monterade med den fabriksbyggda slutna stänkskärmen kallad “Stromlinien”
  • Körde hem vinst på 1955 års Buenos Aires Grand Prix av den framtida femfaldige Formel 1-världsmästaren Juan Manuel Fangio
  • Sir Stirling Moss körde det snabbaste varvet vid Italiens Grand Prix 1955 på Monza med den strömlinjeformade karossen
  • Donerat till Indianapolis Motor Speedway (IMS) Museum av Mercedes-Benz 1965
  • Nu erbjuds denna bil efter noggrant omhändertagande av IMS Museum

En av världens mest betydelsefulla historiska racingbilar, 1954 Mercedes-Benz W 196 R Formula One “Stromlinienrennwagen”, chassinummer 00009/54, kommer att erbjudas på en exklusiv fristående auktion på Mercedes-Benz Museum i Stuttgart den 1 februari 2025. Bilen ingår i en enastående 11-bilskollektion från Indianapolis Motor Speedway Museum som RM Sotheby’s kommer att erbjuda via en serie med tre auktioner för att stödja museets insamlings- och restaureringsarbete. Denna bilen auktioneras ut i nära samarbete med Mercedes-Benz Classic. Experter från Mercedes-Benz Classic Center i Fellbach och företagets eget arkiv arbetar på en tillverkares expertrapport om fordonets originalitet och autenticitet.

Få historiska racingbilar väcker så starka känslor som den berömda Mercedes-Benz ”Silver Arrows” som dominerade Grand Prix-racing under för- och efterkrigstiden. De uppskattades för sin avancerade teknik och spektakulära hastighet. W 196 R utvecklades för att möta de nya ”upp till 2,5 liters”-reglerna som gällde från 1954, och den visade sig snart vara bilen för att vinna lopp i händerna på legender som Juan Manuel Fangio och Stirling Moss.

W 196 R har en rak-åtta som på 2 494 kubik som är designad kring en komplex Hirth rullagerande vevaxel. Det bränsleinsprutade kraftverket var egentligen två fyrcylindriga motorer som kopplats samman, med två kamaxlar för varje insug och avgas. En juvel till motor, den garanterade pålitlig och smidig kraft och levererade 213 kW (290 hk) efter två säsonger av utveckling. Eftersom den nya formeln från 1954 angav några begränsningar för karossen, drog Mercedes-Benz slutsatsen att en strömlinjeformad, aerodynamisk kaross med inneslutna hjul skulle optimera bilen för höghastighetsbanor, medan en kaross med fria hjul skulle passa bättre när det svängde.

De nya Mercedes-Benz racerbilarna gjorde sin mycket efterlängtade debut vid franska Grand Prix i Reims med en trio av de nya W 196 R streamliners. Mercedes-Benz uppnådde en spektakulär dubbelseger: förarteamet Juan Manuel Fangio, Karl Kling och Hans Herrmann kom på 1:a, 2:a och 7:a plats, med Herrmann som körde loppets snabbaste varv. Tävlingen var en rungande framgång för Mercedes-Benz efter dess efterlängtade återkomst till racing. Juan Manuel Fangio vann Formel 1-världsmästerskapet 1954 med den nya Silverpilen.

Historien om Chassi nr 00009/54

Till säsongen 1955 utvecklades W 196 R vidare för att förbli så konkurrenskraftig som möjligt. Motorn förbättrades i många aspekter, inklusive ett nytt insugningsrör. Man beslutade att köra grand prix-karosserna med fria hjul under nästan alla 1955 års tävlingar, medan förbättringar och uppdateringar resulterade i en viktminskning på cirka 70 kilo jämfört med föregångarna. Tävlingsteamet rekryterade också Stirling Moss för att ansluta sig till deras förarstall.

Formula Libre Buenos Aires Grand Prix den 30 januari 1955 skulle markera den första tävlingen för denna bil, chassinummer 00009/54, utrustad med en monoposto-kaross med fria hjul och styrd av Juan Manuel Fangio. Fangio tog pole position och visade sig så småningom vinnande i loppet som genomfördes över två heat.

År 1955 hade Italiens Monza byggts till en ny höghastighetsbana som sedan dess har blivit legendarisk inom motorsport. För Italiens Grand Prix beslutades att chassinummer 00009/54 skulle förses med den strömlinjeformade karossen för första gången under säsongen 1955, och köras av Stirling Moss. Fangio säkrade pole position i en liknande bil, med Moss 2:a på rutnätet i starten. Moss tog ledningen från Fangio i loppets nionde varv, men skulle så småningom sluta 7:a efter att ha stött på några mekaniska svårigheter. Värt att notera registrerade engelsmannen loppets snabbaste varv i chassinummer 00009/54, med en tid på 2:46.900 med en medelhastighet på 215,7 km/h.

Vid slutet av 1955 års Formel 1-säsong tog Fangio sitt andra Formel 1-förarmästerskap i rad, med Moss som slutade 2:a, vilket beseglade W 196 R:s legendstatus.

W 196 R:s stamtavla var nu obestridlig. Under två säsonger hade modellfamiljen W 196 – som inkluderade dess variant för racing, den tvåsitsiga 300 SLR (W 196 S) – vunnit tre mästerskap i två olika racingserier. På 12 framträdanden vid Formel 1-poängtävlingar hade W 196 R vunnit nio gånger, och den vann ytterligare två tävlingar utan poäng, totalt 11 segrar på 14 starter.

År 1964 öronmärktes chassinummer 00009/54 till Indianapolis Motor Speedway Museum och donerades officiellt till Indianapolis Motor Speedway Foundation söndagen den 30 maj 1965. I nästan sex decennier har W 196 R varit omsorgsfullt magasinerad och underhållen av IMS Museum, som ibland bjuds in för att delta i viktiga utställningar, som 1996 års Amelia Island Concours d’Elegance, den kanadensiska internationella bilmässan 2003 och den stora återinvigningen av Petersen Automotive Museum i december 2015. Även om bilen har dykt upp på prestigefyllda mässor, inklusive senast som en del av Mercedes-Benz-visningen på 2024 Pebble Beach Concours d’Elegance, har bilen aldrig lämnats in för bedömning vid något concoursevents.

En sann motorsportikon, 00009/54 är ett av endast fyra kända kompletta W 196 R-chassi som ska monteras med den magnifika fabriksbyggda strömlinjeformade karossen vid slutet av säsongen 1955. Racerbilen representerar bara den andra W 196 R som någonsin erbjudits för privat ägande, och det första exemplet som erbjuds med den strömlinjeformade karossen. Den presenteras i sin riktiga Monz utförande från Italiens Grand Prix 1955, dokumenterad med en mängd tidstypiska material.

Mer om RM Sotheby’s Indianapolis Motor Speedway Museum

Peter Mackhé
Peter Mackhé
Peter Mackhé är grundaren av MotorWorld och har en lång passion för allt som rör motorer. Med ett särskilt intresse för bilar och motorcyklar startade han MotorWorld för att skapa en plattform där alla motorentusiaster kan samlas och dela sin glädje. Peter har en bakgrund inom både racing och hemmabyggen och brinner för att sprida nyheter och berättelser om allt från klassiska fordon till de senaste innovationerna inom motorvärlden.

Mer från samma skribent

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Relaterade artiklar

Annons

Senaste artiklarna

6DAYS The Movie – Josep Garcia

Åk med den snabba spanjoren Josep Garcia på sexdagars ISDE i Spanien https://www.youtube.com/watch?v=QchFb0iQvR8

Åk med Alfa Romeo 33 Stradale i 333 kilometer i timmen

Den nya Alfa Romeo 33 Stradale är en otroligt cool bil, originalet var en ikon Alfa Romeo har verkligen lyckats med sin neo-retro tappning av...

FIM 2024 WSX deltävling 2

WSX Australian GP: Eli Tomac visar vart skåpet ska stå "downunder" World Super Cross WSX HBF Park 23rd & 24th November 2024 Photographer: Travis Hayto Eli Tomac och...

Vill du hålla dig uppdaterad med de senaste motornyheterna?

Följ oss för att få de senaste nyheterna om allt från bilar och motorcyklar till racing och hemmabyggen. Vi håller dig informerad om de mest spännande nyheterna inom motorvärlden!

Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev godkänner du att få utskick från MotorWorld.se samt att vi lagrar din e-postadress i enlighet med vår personuppgiftspolicy.