Redan under slutet av 60-talet byggde Husqvarna denna mäktiga tvåcylindriga motocross som dominerade racen men den kom aldrig till produktion
Husqvarna 500-twin kom till när svenske landsvägsföraren Bo Grannath övertalade Husqvarnas ingenjör Ruben Helmin att sätta ihop två Husky 250-cylindrar i en bottendel till en tvåcylindrig 500 maskin.
Prototypen var klar 1968. Huskvarnaförarna Rolf Tibblin och Torsten Hallman tyckte att motorns dimensioner var för skrymmande för motocross, även om Gunnar Nilsson 1969 vann den europeiska FIM-cupen på den. European FIM Cup var en serie utvecklad för 501cc till 750cc motorer som ett sätt att hålla omoderna brittiska fyrtaktare vid liv. Nilsson körde en 504cc-version av den tvåcylindriga Husqvarna maskinen och dominerade det kortlivade mästerskapet.
Nilssons seger övertygade den amerikanska importören Edison Dye om att motorn skulle vara bra för Baja 1000. Husky byggde om en av racermotorerna till 492cc, och Malcolm Smith, Carl Berggren, Gunnar Nilsson och J.N. Roberts körde Husqvarna twin till seger i det legendariska Baja 1000.
Dye ville att Husqvarna skulle bygga 100 Baja Invader femväxlade twin till försäljning, men endast tio motorer byggdes någonsin (två för roadracing och sju för sidovagn). Husqvarnas byggde endast en 500 twin för off-road.
Den ursprungliga vinnaren av Baja 1000 från 1969 blev kvar i Edison Dyes lager i San Diego under tre decennier. 1998 såldes den till Twin Airs Frans Munsters, som noggrant återställde cykeln till dess ursprungliga skick. Idag finns den ytterst sällsynta cykeln i Early Years of Motocross Museum. Teoretiskt sett fanns det tre modeller av Husqvarna 500 twin motorer byggda 1969: en roadracer, en sidvagn och en offroad. Men i själva verket sattes ingen i produktion
Tidiga Husqvarnas är idag mycket eftertraktade av samlare. Utgångspriset för denna unika cykel är långt över en miljon kronor om den skulle ut på auktion