1969 Husqvarna 500 Twin – 60 hästars monster

Redan under slutet av 60-talet byggde Husqvarna denna mäktiga tvåcylindriga motocross som dominerade racen men den kom aldrig till produktion

Husqvarna 500-twin kom till när svenske landsvägsföraren Bo Grannath övertalade Husqvarnas ingenjör Ruben Helmin att sätta ihop två Husky 250-cylindrar i en bottendel till en tvåcylindrig 500 maskin.

Bild – MXA

Prototypen var klar 1968. Huskvarnaförarna Rolf Tibblin och Torsten Hallman tyckte att motorns dimensioner var för skrymmande för motocross, även om Gunnar Nilsson 1969 vann den europeiska FIM-cupen på den. European FIM Cup var en serie utvecklad för 501cc till 750cc motorer som ett sätt att hålla omoderna brittiska fyrtaktare vid liv. Nilsson körde en 504cc-version av den tvåcylindriga Husqvarna maskinen och dominerade det kortlivade mästerskapet.

Bild – MXA

Nilssons seger övertygade den amerikanska importören Edison Dye om att motorn skulle vara bra för Baja 1000. Husky byggde om en av racermotorerna till 492cc, och Malcolm Smith, Carl Berggren, Gunnar Nilsson och J.N. Roberts körde Husqvarna twin till seger i det legendariska Baja 1000.

Bild – MXA

Dye ville att Husqvarna skulle bygga 100 Baja Invader femväxlade twin till försäljning, men endast tio motorer byggdes någonsin (två för roadracing och sju för sidovagn). Husqvarnas byggde endast en 500 twin för off-road.

Bild – MXA

Den ursprungliga vinnaren av Baja 1000 från 1969 blev kvar i Edison Dyes lager i San Diego under tre decennier. 1998 såldes den till Twin Airs Frans Munsters, som noggrant återställde cykeln till dess ursprungliga skick. Idag finns den ytterst sällsynta cykeln i Early Years of Motocross Museum. Teoretiskt sett fanns det tre modeller av Husqvarna 500 twin motorer byggda 1969: en roadracer, en sidvagn och en offroad. Men i själva verket sattes ingen i produktion

Tidiga Husqvarnas är idag mycket eftertraktade av samlare. Utgångspriset för denna unika cykel är långt över en miljon kronor om den skulle ut på auktion

Läs mer om den legendariska hojen här…

Peter Mackhé
Peter Mackhé
Peter Mackhé är grundaren av MotorWorld och har en lång passion för allt som rör motorer. Med ett särskilt intresse för bilar och motorcyklar startade han MotorWorld för att skapa en plattform där alla motorentusiaster kan samlas och dela sin glädje. Peter har en bakgrund inom både racing och hemmabyggen och brinner för att sprida nyheter och berättelser om allt från klassiska fordon till de senaste innovationerna inom motorvärlden.

Mer från samma skribent

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Relaterade artiklar

Annons

Senaste artiklarna

DS N°8 – En elektrisk Grand Turismo

DS N°8 tar upp konkurrensen med dagens allt hetare elbilsmarknad med en cool EV DS N°8 och är den franska tillverkarens nya flaggskepp. Baserad på...

Världspremiär: Mercedes-AMG PureSpeed – en öppen elbil

Mercedes-AMG PureSpeed debuterar som en helt öppen elbil. Med banbrytande design och prestanda omdefinierar den öppen körning.

Triumph Factory Custom – En Bobber med attityd

En fetare Triumph Factory Custom Bobber kommer i begränsad produktion Triumph Factory Custom tillverkas i endast 750 motorcyklar i hela världen, med ett individuellt numrerat...

Vill du hålla dig uppdaterad med de senaste motornyheterna?

Följ oss för att få de senaste nyheterna om allt från bilar och motorcyklar till racing och hemmabyggen. Vi håller dig informerad om de mest spännande nyheterna inom motorvärlden!

Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev godkänner du att få utskick från MotorWorld.se samt att vi lagrar din e-postadress i enlighet med vår personuppgiftspolicy.