MotoGP vingar flyttar in i 2025 års Aprilia RSV4 and RSV4 Factory
Aprilias RSV4 Factory levererar nu 220 hk, vilket gör den till den mest kraftfulla superbike på marknaden idag
Den uppdaterade aerodynamiska kåpan minskar värmen mot föraren med kraftfulla kylfläktar och sänker luftmotstånd med sex procent, samt åtta procents minskning av framhjulslyft för snabbare acceleration.
De nya sidokåporna integreras med en minimalistisk bakdel och bakljus som enkelt kan tas bort vid bankörning. RSV4 har fått en ny fem tums TFT-färgdisplay med uppdaterad grafik och nya bakgrundsbelysta reglage.
En ny lättare övre styrkrona och Aprilia har monterat samma Hypure radialmonterade fyrkolvs bromsok från Brembo som först sågs på 2025 års Ducati Panigale V4 S.
Intressant nog använder RSV4 Factory fortfarande den tidigare generationens Ohlins Smart EC 2.0-fjädringen, medan konkurrenterna Ducati och Honda redan har anammat EC 3.0-systemet på sina 2025-modeller.
De nya spännande färgerna för standard RSV4 Singray Blue
och… RSV4:ns magnifika V4-motor producerar nu massiva 220 hk vid 13 100 rpm och ett vridmoment på 92 lb-ft vid 10 800 rpm, vilket gör den till världens mest kraftfulla produktionssuperbike som uppfyller Euro 5+-standarderna.
V4:an har nu 4 mm större spjällhus— 52 mm—och ett nytt avgassystem med omplacerad katalysator för att minimera värmen som riktas mot föraren och för att möjliggöra enklare montering av eftermarknadsljuddämpare för racing.
Intressant nog är RSV4 förarassistanssystem nu helt justerbara genom Aprilias senaste elektroniska styrpaket, som kan anpassas via köp i appen, vilket låter förare justera inställningar utan återförsäljarbesök. Detta avancerade system inkluderar adaptiva och inställningar för wheelie som bearbetar realtidsdata (hastighet, lutning, position av garsreglage, etc.) för att säkerställa mjuk och precis kontroll.