2025 Ducati Desmo450 MX kommer i juni

Ducati har släppt bilder och specifikationer på nya 2025 Ducati Desmo450 MX

Man utlovar 63.5 hp vid 9,400rpm det kommer vara den kraftfullaste 450 maskinen på marknaden.

Ducati säger

”En lätt och pålitlig cykel, med en högpresterande Desmodromicmotor och elektronisk utrustning som är nya riktmärket i kategorin, nu har Desmo450 MX äntligen kommit i produktion”

Med en racingavdelning som är överlägsen alla tillverkare inom MotoGP och World Superbike som har haft ett finger med i Desmo450, de säger att det är ”den första i segmentet när det gäller elektronik”.

Ducati säger att det är den första motocrosscykeln i världen utrustad med ett Traction Control-system som kan ”exakt kan definiera hur mycket den faktiskt slirar på bakhjulet (patentsökt)”. För att uttrycka det på ett annat sätt identifierar systemet i vilka körfaser det inte ska aktiveras för att inte begränsa motorcykelns prestanda.

Traction Control kan också avaktiveras och/eller återaktiveras på ett ögonblick om du behöver mer kraft och direkt kontroll över bakhjulet.

Under ett par år med tävlingar med en prototyp har motorcykeln som kommer i produktion i mitten av april, den redan finns att beställa från utvalda återförsäljare, och kommer att finnas i Europa från och med juni, och därefter i USA och resten av världen.

Ducati Desmo450 tekniska specifikationer:
Desmo450 encylindrig motor, 449,6 cc
Maximal effekt på 63,5 hk vid 9 400 rpm, maximalt vridmoment på 53,5 Nm (39ft-lb) vid 7 500 rpm
96 x 62,1 mm hål och slaglängd med 40 mm insugningsventiler och 33 mm avgasventiler
Twin-spar aluminiumram
7,2-liters bränsletank
Showa 49 mm gaffel, 310 mm med Kashima Coating
Showa helt justerbar monoshock, 301 mm
Sving i gjuten aluminium
Brembo bromssystem med Galfer-skivor, 260 mm (fram) och 240 mm (bak)
Pirelli Scorpion MX32 Mid-Soft däck, 80/100-21” och 110/90-19”
DID kedja slutväxellåda
Takasago Excel aluminiumfälgar med Alpina ekrar, 21″ x 1,60″ och 19″ x 2,15″
2 Power Modes, 2 Riding Modes
Körlägen kan konfigureras via tillbehörsappen X-Link
Ny generations elektronikpaket med Ducati Traction Control (DTC); Power Launch; Snabbväxling, motorbromskontroll.
Kolvbyte var 45:e timme
Kontroll av ventilspelet var 45:e timme

Peter Mackhé
Peter Mackhé
Peter Mackhé är grundaren av MotorWorld och har en lång passion för allt som rör motorer. Med ett särskilt intresse för bilar och motorcyklar startade han MotorWorld för att skapa en plattform där alla motorentusiaster kan samlas och dela sin glädje. Peter har en bakgrund inom både racing och hemmabyggen och brinner för att sprida nyheter och berättelser om allt från klassiska fordon till de senaste innovationerna inom motorvärlden.

Mer från samma skribent

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Relaterade artiklar

Annons

Senaste artiklarna

Zach Pichon med TM Boano Racing vann 2025 EnduroGP premiären i Portugal

EnduroGP gick av stapeln i Portugal under helgen Zach Pichon med TM Boano Racing stod högst upp på pallen, Steve Holcombe och RedMoto Racing ledde i...

Skärmar i bilar är på väg ut och knappar och reglage på väg in enligt Hyundai

Analoga knappar och reglade i bilinteriör kommer tillbaka inom 1-2 modellgenerationer, säger Hyundai Design Boss Hyundai Groups designledare Luc Donckerwolke säger att bilar kommer att...

Stellantis drar i bromsen på Charger, Chrysler Pacifica och Jeep Compass som svar på Trumps tullar

Tullkriget drabbar många, bilindustrin kommer få dra i handbromsen Stellantis pausar produktionen av fyra modeller som svar på "Liberation Day"tullarna som Trump har utlyst trädde...

Vill du hålla dig uppdaterad med de senaste motornyheterna?

Följ oss för att få de senaste nyheterna om allt från bilar och motorcyklar till racing och hemmabyggen. Vi håller dig informerad om de mest spännande nyheterna inom motorvärlden!

Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev godkänner du att få utskick från MotorWorld.se samt att vi lagrar din e-postadress i enlighet med vår personuppgiftspolicy.