2025 KTM 990 DUKE R uppdaterad med mer effekt och bättre fjädring

Aggressivare, djärvare byggd för att dominera allt i sin väg

Så kallar KTM sin nya 990 DUKE R 2025 som ska sätta en ny standard inom segmentet för nakna hojar i mellanklassen, med en vidareutveckling av den befintliga KTM 990 DUKE.

KTM firade 30 ÅR med DUKE under 2024 och den senaste R-modellen är den vassaste 990 modellen hittills. På toppen i sin klass, med ökad effekt med vassare fjädring och design ämnar KTM 990 DUKE R att ta toppositionen in sin klass.

Mer effekt för bättre prestanda

Jämfört med KTM 990 DUKE som introducerades förra året, har R-versionens 947 cc-motor fått ytterligare 7 hk – upp från 123 hk till 130 hk – medan vridmomentet är kvar på 103 Nm. Den ökade effekten har man hittat via nya mappar som släpper lös LC8c-motorns kraft.

Ny coolare display

Nya generationens teknikfunktioner är av premiumkaraktär och erbjuder aldrig tidigare skådad elektronisk funktionalitet. En ny TFT-pekskärm på massiva 8,88 tum med induktiv teknik och har även delad skärmvisning med förbättrad läsbarhet och optimerad informationshantering.

Uppdaterad elektronik så du kan köra snabbare

KTM 990 DUKE R-förare kommer också att dra nytta av en helt ny switchkubelayout, anslutningsenhet, ett kartnavigeringssystem och anpassningsbara körlägen, tillsammans med introduktionen av SPORT ABS och SUPERMOTO+ ABS, för förare som vill pressa gränserna utöver det vanliga.

Snyggare design

Den vita färgsättningen och grafik kompletterad med mattsvarta och vita accenter, tillsammans med en orange pulverlackerad ram, ser man inspiration från tidgare arvtagare i KTM 990 SUPER DUKE R-serien – särskilt andra generationens modell som producerades mellan 2011 och 2013. ’R’:et på tanken signalerar måttot READY TO RACE.

Uppdaterat chassi för hårdare nedlägg

Vikten är densamma med en total READY TO RACE vikt på 190 kg, vilket kompletterar den uppdaterade nya ergonomin som resulterar i en något högre tyngdpunkt. Både sitthöjden och markfrigången är 15 mm högre, vilket är ett resultat av längre fjädringsväg med en brantare svingarmsvinkel som möjliggör cirka 3 grader mer nedlägg vid attack. Ram och sving har också uppdaterats med länkage bak, vilket ger föraren mer grepp vid hårdare körning.

Uppdaterad fjädring för snabb framfart

Fullt justerbara WP APEX-fjädringskomponenter är monterade fram och bak, med den nya Open Cartridge gaffeln med 143 mm fjädringsväg. Den har en diameter på 48 mm (ökad från 43 mm på KTM 990 DUKE) är den 34% styvare och de uppgraderade inställningarna har utvecklats för att ge en sportigare känsla. Hojen blir mer planterad och med bättre kontroll, utan att offra smidigheten.

Dessutom har den nya WP APEX-stötdämparen bak uppgraderingar i linje med länkagesystemet, med 10 mm reducerad fjädringsväg till 140 mm (detta görs för att kompensera för tillkomna delar för länkaget). Även den har utvecklats för maximal prestanda, utrustad med en ny linjär fjäder som håller ordning för attacker på gatan eller banan.

Större bromsar så att du kan bromsa hårdare

Högpresterande bromssystem med Brembo Stylema monoblock-ok och en Brembo MCS huvudcylinder – används i båda ändar, med större skivor (320 mm vs 300 mm jämfört med vad som fanns på KTM 990 DUKE), lättare komponenter med en mer precis känsla vid inbromsning för att säkerställa prestanda under alla förhållanden.’

Michelin Power Cup 2-däck har monterats på 2025 KTM 990 DUKE R, tillsammans med orange fälgar som kommer från KTM 1390 SUPER DUKE R.

Ett komplett sortiment av KTM PowerParts och KTM PowerWear-produkter har också utvecklats specifikt för KTM Street-serien, vilket ytterligare maximerar möjligheterna för förare att anpassa sina hojar och passa det extrema.

Här kan ni spana in mer om hojen

Peter Mackhé
Peter Mackhé
Peter Mackhé är grundaren av MotorWorld och har en lång passion för allt som rör motorer. Med ett särskilt intresse för bilar och motorcyklar startade han MotorWorld för att skapa en plattform där alla motorentusiaster kan samlas och dela sin glädje. Peter har en bakgrund inom både racing och hemmabyggen och brinner för att sprida nyheter och berättelser om allt från klassiska fordon till de senaste innovationerna inom motorvärlden.

Mer från samma skribent

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Relaterade artiklar

Annons

Senaste artiklarna

AXP Racing Xtrem hasplåt till Stark Varg

Stark Varg elektriska motocross utmanar de traditionella tillverkarnas 450 fyrtaktare AXP Racing har tagit fram en rejäl hasplåt till den Spansk/Svenska elektriska motocrosshojen för alla...

2024 AMA EnduroCross final round – Hart segrare

Höjdpunkter från den sista omgången av 2024 års AMA EnduroCross serien i Everett Endurocross: Trystan Hart tog hem 2024 AMA titeln med en förstaplats...

Mercedes-Benz har tagit fram en ny App till Apple Watch så att du kan hålla koll på din bil

Mercedes-Benz tar ytterligare ett steg mot en sömlös digital kundupplevelse med populära Mercedes-Benz App funktioner kopplat till din Apple Watch Många kunder har efterfrågat...

Vill du hålla dig uppdaterad med de senaste motornyheterna?

Följ oss för att få de senaste nyheterna om allt från bilar och motorcyklar till racing och hemmabyggen. Vi håller dig informerad om de mest spännande nyheterna inom motorvärlden!

Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev godkänner du att få utskick från MotorWorld.se samt att vi lagrar din e-postadress i enlighet med vår personuppgiftspolicy.