Alla biltillverkare talar om vilka digitala lösningar de har i sina bilar i form av skärmar och uppkoppling
Dagens bilar börjar bli rullande mobiltelefoner där du får stora skärmar med uppkoppling mot AI tjänster med ChatGPT och Google samt samarbeten med Sony Pictures så att man kan få sina filmer spelade direkt i bilens stora skärmar.
Tidigare var det Apple Play eller Google play som gällde så att man skulle kunna spega sin mobil direkt i bilen. Nu tar biltillverkarna ännu ett steg i sin digitala transformation och flyttar in allt fler digitala tjänster direkt integrerade med bilen.
Med elbilarnas intrång har vi slutat tala om motorvolym, turbo och hästkrafter och i ställer pratar vi om räckvidd (kopplat till den gamla hederliga räckviddsångesten) och acceleration i vissa fall. Men allt mer talar vi om skärmar, uppkoppling och digitala tjänster som främsta konkurrensfördel.
Frågan är vart är vi på väg i bilbranchen?
Några exempel på nyheter om skärmar och digitala tjänster
Mercedes-Benz and Google Partner on AI-powered Conversational Search within Navigation Systems
Google Cloud’s Automotive AI Agent arrives for Mercedes-Benz
World premiere at CES: Volkswagen integrates ChatGPT into its vehicles
Even More Desirable: New Opel Mokka with ChatGPT
DS AUTOMOBILES RECEIVES THE SMARTBEST 2025 AWARD FOR INCORPORATING ChatGPT
KTM TAKES ITS ON-BIKE HMI EXPERIENCE TO ANOTHER LEVEL WITH NEW TFT DISPLAYS
Är tiden för dem som älskar feta amerikanare med stora V8 motorer, eller italienska bilar med rappa V12 motorer, eller klassiska superlätta lotus bilar som prioriterar vikten för att få bra vikt/effekt förhållanden över. Har vi istället en framtid med 2 tons rullande batterier som är snabba och framförallt uppkopplande som en stor rullande mobiltelefon framför oss…
Bild – AI genererad