Med dagens bränsle- och elpriser gäller det att hitta en snål bil
Det som imponerade mest med nya Renault Arkana hybrid var hur lite bränsle den förbrukade. I början när jag körde runt i Stockholm visade mätaren lustigt nog att räckvidden ökade då batteriet laddades vid alla inbromsningar.
Under en långkörning tur och retur till Örebro drog den ungefär en halvliter milen
Renault Arkana har en pigg design i det populära segmentet SUV-Coupe som följer designspråket med samma front som övriga bilar från den franska tillverkaren. Många uppskattar denna typ av lite högre bilar som är lätta att kliva i och ur och de ger en bra överblick från förarsätet.
Bilen är relativt diskret och smälter in bland övriga bilar som ofta är just denna typ av högbyggen som man ser på stan. Renault upplevs Arkana mer som ”en vanlig bil” som inte sticker ut hakan på något sätt, förutom just förbrukningen som är sjukt låg för biltypen. Till skillnad de mot nya elektriska Renault Mégane E-Tech Electric som jag testade för några veckor sedan som är en klart nyskapande cool elbil.
Renault Arkana erbjuder all modern teknik som varning om man korsar fil, farthållare, fartbegränsare, start stopp och funktion och lite olika körlägen som standard, sport och eco som ger en annan respons när man skiftar lägen. Om de olika körlägena påverkar förbrukningen vet jag inte, men eco-läget skiftade ljusslingorna från sportigt rött till behagligt grönt i kupén.
Vem är då köpare av en hybrid-SUV-coupé från Renault?
Det här är bilen för den förnuftiga köparen som vill ha en relativt billig modern bil som drar otroligt lite bränsle, helt enkelt för alla som vill ha en bekväm bil som inte sticker ut och vill hålla driftskostnaderna nere till ett minimum.
Priset ligger på 357 900 kronor privatleasing från 4890 kr/mån