Efter en hård testkörning av nya Ford Ranger Raptor kan jag konstatera att detta är en av de värsta pick-up bilarna på marknaden när det gäller terrängkörning
Co-Driver skriker bromsa, försiktigt, försiktigt och full gas, full gas inte så fort in i hoppet och så lättar bilen ca 10 meter långt i drygt 90 kilometer i timmen och så full gas igen efter landningen. Helt galet hur det går att behandla denna off-road pick-up.
Okey låt oss ta det från början. Jag har testat nya 2023 Ford Ranger Raptor som är rejält uppdaterad i princip en ny bil med vassare design som sticker ut mer än tidigare modell.
Men framförallt har man nu bytt ut dieselfyran till en V6 bensinmotor med Bi-turbo (dubbla aggregat) som levererar 288 hästar med ett vridmoment på 518 newtonmeter som gör bilen klart bättre rättvisa. Motorn är en riktig pärla den är mycket rappare, nu känns det som en äkta Raptor dock i lite mindre format än F-150 modellen. Men det är dock en stor och hög bil med otroliga terrängegenskaper.
Heldagstestet började med en timmes landsvägskörning på motorväg och slingriga asfaltsvägar där det gick bra att växla med rattpaddlarna i svängarna. Jag måste säga att Ford Ranger Raptor är mycket bekväm för att vara en pick-up och den gör inte bort sig helt på småvägarna.
Väl framme på den riktiga testbanan fanns det lite olika moment, Baja, Rock Climbing och The Djungle. Jag fick förmånen att vara först ut på Baja slingan med dagen till ära ett hopp för en 2,4 tons pick-up. Först ut var en dansk som satte ribban högt genom att gå ut stenhårt. Så resten av gruppen gasade på lika hårt.
Väl min tur bakom ratten kördes ett snabbt uppvärmningsvarv i standardläge. Efter det skiftade vi till Baja Mode och det gick att gå in hårt in i svängarna för att gå på full gas i utgångarna med fyrhjulssladd ut på rakorna sedan in i hoppet i drygt 90 kilometer i timmen. Helt galet hur snabbt man kan köra på en jordbana med en pick-up.
Äventyret var inte över där. Vi togs in på en bana i skogen i skrå och riktigt branta uppförs- och nedförslutningar för att testa elektronik med diffspärrar fram och bak som hjälper upp för backarna och feta Fox-dämpare som ser till att svälja allt.
Nedför finns det en farthållare som man lägger på lämplig fart så sköter elektroniken nedgången allt man behöver hålla koll på är att man inte kör ur spår.
Slutligen var det dags för Rock Climbing och de hade byggt en bana med stenar i starkt uppförslut där man fick hålla tungan rätt i munnen när bilen balanserade på tre hjul i 45 grader uppförslutning utan problem.
Under inga omständigheter stötte vi på problem med att ta oss fram oavsett underlag, detta är nog den mest kompetenta off-road bilen på marknaden just nu. Man körde nyligen ett Baja race med denna bil i Australien utan problem för att sedan köra hem från tävlingen i samma bil.
Nya Ford Ranger Raptor tar verkligen för sig både till utseende och med otroligt vass prestanda i segmentet, den nya V6-motorn passar som handen i handsken.
För företagare som kan dra momsen så går nya Ford Ranger Raptor loss på 669 366 KR exklusive moms. Vill du vara värst bland polarna, ta en tur till Hedin Bil