Racerapport Lag-VM Supermoto Italien 2023 – Sverige placerade sig på 11:e plats

I helgen gick Supermoto of Nations på Castelletto di Branduzzo i Italien/Milano

Sveriges förare i årets Lag-VM i Supermoto var Thomas Gillisson som har kört SM och Spanska mästerskapet han var 2:a i båda i år. Andra förare var det nya stjärnskottet 15 åriga Kevin Karlson som var 3:a i årets SM. Tredjeförare var Eric Lindroth som går från klarhet tillklarhet.

Vi var alla samlade och på plats under torsdagen innan race. Kevin hade varit nere och kört in sig på banan helgen innan och Thomas hade hunnit köra ett par dagar under veckan. Eric hann även han med ett par pass under torsdagen.

På fredagen satte racehelgen igång på allvar med träning före lunch och anmälan och besiktning under eftermiddagen. Alla förare Kom ut och kände på VM-bansträckningen under fredagen med en chikan på startrakan och ett grusparti, alla hade bra flyt inför race.

Sedan var det dags för anmälan och besiktning. Med anmälan var det absolut inga konstigheter bara att skriva in sig, besiktningen med ljudmätning brukar dock vara besvärlig. Thomas och Eric fick in sina hojar genom ljudmätning och besiktning på första försöket. Kevins hojar klarade inte ljudkravet och Biffen och Johnny började klä luftburk med ljudmatta så att hojarna gick igenom utan problem.

Lördag och dags för träning, tidskval och kvalrace. Man gick ut i tidskval i den startordning som vi hade anmält oss i

Först ut var Thomas Gillisson som kvalade in som 11:a

I andra tidskvalet körde Kevin Karlsson även han var 11:a

I tredje tidskvalet körde Eric Lindroth in på en 11:e tid

Sedan var det dags för kvalrace om placeringar

Thomas Gillisson körde upp sig en placering till 10:a

Kevin Karlsson tappade en placering och var 12:a 

Eric Lindroth körde in på en 11:e plats

Summa summarum vi kvalade in som 11:a inför söndagens race. Alla team preparerade hojarna inför söndagens race. Eric passade på att bygga om fjädring hos Andreani och dreva ned så att hojen skulle styra runt bättre i ”Sky Sektion” och få lite bättre fart. Thomas provade både 47 och 48 drevning men landade på 48 taggar. Kevin var taggad inför race.

Racedagen började med morgonträning där förarna fick möjlighet att köra tillsammans och testa lite spår. Sedan var det dags för invigningsceremoni med race efter lunch. Förarna körde i grupper 1 och 2 i första, 2 och 3 i andra och 1 och 3 i tredje race.

Första race med Thomas som startade på 11:e plats och Kevin på 26:e plats. Thomas kom iväg som en raket på 8:e plats och var hårt ansatt av tuffa förare men höll ihop det bra och körde in på en 17:e plats. Kevin kom fick en något sämre start men plockade förare efter förare och körde upp sig till runt 24:a innan han stöp, han kom upp och fortsatte plocka förare men tiden räckte inte till han slutade som 27:a.

Race två startade Kevin på 11:e plats och Eric på 26:e plats. Kevin kom iväg hyggligt och höll ihop det mot ett tufft motstånd och kom in på en 20:e plats. Eric gjorde en heroisk insats och körde om förare efter förare och klättrade upp hela vägen till 21:a och tog fem placeringar från start.

Race tre startade Eric på 11:e plats och Thomas ställde sig längst bak på 26:e plats. Eric fick jobba hårt när de snabba länderna kom och tog plats han höll en 20 placering och släppte förbi Thomas som hade krigat sig upp genom fältet. Eric tog rygg på Thomas och höll i princip samma tempo tills Thomas körde punka under de sista varven och rullade in som 28:a

Laget slutade Supermoto of Nations som 11:a

En otroligt fin insats med Thomas Gillisson som fick vara den rutinerade fölararen och ankaret med två nya snabba förare Kevin och Eric som båda gjorde en mycket fin insats i sitt första Supermoto of Nations. Nu är det bara att träna och meka under vinterhalvåret och ladda inför nästa år.

Peter Mackhé
Peter Mackhé
Peter Mackhé är grundaren av MotorWorld och har en lång passion för allt som rör motorer. Med ett särskilt intresse för bilar och motorcyklar startade han MotorWorld för att skapa en plattform där alla motorentusiaster kan samlas och dela sin glädje. Peter har en bakgrund inom både racing och hemmabyggen och brinner för att sprida nyheter och berättelser om allt från klassiska fordon till de senaste innovationerna inom motorvärlden.

Mer från samma skribent

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Relaterade artiklar

Annons

Senaste artiklarna

AXP Racing Xtrem hasplåt till Stark Varg

Stark Varg elektriska motocross utmanar de traditionella tillverkarnas 450 fyrtaktare AXP Racing har tagit fram en rejäl hasplåt till den Spansk/Svenska elektriska motocrosshojen för alla...

2024 AMA EnduroCross final round – Hart segrare

Höjdpunkter från den sista omgången av 2024 års AMA EnduroCross serien i Everett Endurocross: Trystan Hart tog hem 2024 AMA titeln med en förstaplats...

Mercedes-Benz har tagit fram en ny App till Apple Watch så att du kan hålla koll på din bil

Mercedes-Benz tar ytterligare ett steg mot en sömlös digital kundupplevelse med populära Mercedes-Benz App funktioner kopplat till din Apple Watch Många kunder har efterfrågat...

Vill du hålla dig uppdaterad med de senaste motornyheterna?

Följ oss för att få de senaste nyheterna om allt från bilar och motorcyklar till racing och hemmabyggen. Vi håller dig informerad om de mest spännande nyheterna inom motorvärlden!

Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev godkänner du att få utskick från MotorWorld.se samt att vi lagrar din e-postadress i enlighet med vår personuppgiftspolicy.