Ford Bronco en klassisk ikon från USA
Ford Bronco från 60-talet har på senare tid blivit en populär restomod där man stoppar in den nya 5.0 Coyote V8 motorn med modern teknik i det gamla chassiet. Man har på senare tid sett flera spektakulära byggen, så tiden att lansera en nygammal Bronco var helt perfekt.
Ford är modiga med lanseringen av tuffa bilar som exempelvis klassiska Ford Mustang med stor bensindriven V8 med en magisk manuell växellåda, Ford Ranger Raptor som är en galet bra off-road pick-up.
Nu tar Ford Sverige även in nya tuffa Ford Bronco som har en V6 motor med dubbelturbo på 2,7 liter, som levererar på 335 hästkrafter med ett vridmoment på 563 newtonmeter. Motorn passar biltypen perfekt i dagens elektrifierade tider, där även Ford är mitt i en transformation att skifta alla bilar till EV inom kort. Men tack och lov får vi en skönt morrande bensinmotor i nya Bronco som passar biltypen perfekt.
Nya Ford Bronco konkurrerar med klassiska Range Rover Discovery, Mercedes G Wagen och även Jeep Wrangler som tuff terrängbil som troligtvis mest kommer rulla innanför tullarna i Stockholm, trots att dessa bilar är byggda för eländig terräng.
Hur står sig då nya Ford Bronco i konkurrensen
Rent attitydmässigt tar den för sig och är stor och tuff, flera kommer fram och frågar vad det är för en bil då man mest ser en stegrande häst (på frambenen). För alla som vill synas funkar den alldeles utmärkt, vilket de flesta som hostar upp 1MSEK för en offroad ofta är ute efter. Sedan att man får ett vuxenpussel där man kan demontera tak i olika sektioner och även dörrar imponerar ofta på de som gillar att prata om sin nya bil, hur många som faktiskt kommer plocka bort allt återstår att se. Det är dock en sjukt cool sommarbil att glida ned på stranden på Sudersand eller Tylösand för att imponera med på sommaren.
Hur funkar en Ford Bronco till vardags
Inne i stan är den riktigt komfortabel, jag måste säga att jag skarpt gillar höga terrängdäck för komfortens skull i jämförelse med dagens lågprofilare som för det mesta är stötiga, det blir klart mycket mjukare och bekvämare. Runt stan är den mjuk och behaglig med bra komfort. Väl ute på motorvägen susar det en del från taket som går att montera av, en eftergift mot att man kan demontera allt att det inte är lika tyst som med ett fast tak.
På sämre grusvägar Är den fortfarande riktigt bekväm, så om man har dåliga vägar ut till sin herrgård kan man färdas hem mjukt och skönt
Men Ford Bronco Badlands är byggd för riktigt tuff terräng med hög markfrigång och en drivlina som klarar att klättra vart som helst, tyvärr hann jag inte sätta den på prov. Men är nya Ford Bronco Badlands i närheten lika bra som Ranger Raptor går den inte bet, frågan är hur många som tar ut sin stads-off-road som kostar en miljon ut i vildmarken där den hör hemma.
Sammanfattningsvis kan jag säga att jag är något ambivalent. Skulle jag bo på västkusten vid havet eller ute i skogen skulle jag inte tveka att köpa en Ford Bronco Badlands. Men som vanliga innerstadsbor som vanligtvis köper dessa tunga coola off-road fordon är det lite tveksamt om man har nytta av all markfrigång och teknik. För attitydens skull, 100% Ford Bronco Badlands den sticker ut och tar för sig mer är de ”vanliga” Range Rover Discovery, Mercedes G Wagen som man ser rulla runt i innerstan.