Renault Clio Esprit Alpine E-Tech Hybrid testad – Den ultimata citybilen

Uppdaterade Renault Clio – den perfekta bilen i innerstan, liten, snål, snabb, smidig…

Jag har testat den nya uppdaterade Renault Clio Esprit Alpine E-Tech bensinhybriden, som är riktigt pigg och alert trots att den är riktigt snål på bränslet, framförallt har den en riktigt sportigt (men samtidigt bekvämt) chassi som fungerar perfekt inne i stan och på landsvägen.

Renault Clio är en riktig populär långkörare som har tillverkats i 16 miljoner exemplar sedan 1990 och nu är vi inne på generation fem av den populära småbilen som står helt utan konkurrens när Ford har lagt ned produktionen på sin Fiesta och VW på sin Polo.

Den nya versionen är inte helt ny utan en så kallad face-lift, en mycket lyckad sådan då den nya Esprit Alpine E-Tech är riktigt snygg med den nya fronten samt nya lysen framtill och baktill, med stora 17 tummare och 45 profilare suger den sig fast i kurvorna.

Det jag gillar är att den känns som en ”vanlig” bil utan konstigheter. Det sitter en klassisk automatväxelspak och den växlar sömlöst mellan eldrift och bensindrift. Hybrid-drivlinan kombinerar två elmotorer, en klassisk fyrcylindrig förbränningsmotor som levererar 94 hästkrafter, kopplad en fyrstegad växellåda utan koppling och ett batteri på 1,2 kWh totalt levererar drivlinan 145 hästar.

Den tar dig från 0 till 100 kilometer i timmen på lite drygt 9 sekunder. Ingen raket, men inte heller helt slö, fungerar alldeles utmärkt inne i stan och man får på köpet en riktigt bensinsnål bil som tar dig runt under halvlitern milen.

Renault Clio Esprit Alpine E-Tech är den lyxigaste och dyraste modellen med hybriddrift, trots det framstår den som mycket prisvärd med ett listpris på 330000 kronor. På köpet får du en snygg inredning med tygpanel på instrumentbrädan som även har franska flaggan i hörnet för att visa vilket land bilen kommer ifrån, sportiga stolar och säkerhetsbälten med en blå ”Alpine” rand. Utvändigt får man sportiga snygga Alpine 17 tums hjul.

Hur är då Renault Clio Esprit Alpine E-Tech att köra

Körupplevelsen är riktigt rolig, man kliver ned i bilen för ovanlighetens skull i dessa SUV-tider. Hela bilen är låg det märks när man passerar andra bilar i stan och på landsvägen. Den lägre tyngdpunkten ger en sportigare inställning med bra grepp i kurvorna samt minimal krängning.

En sak som man bör ha koll på om man använder vänsterfoten på bromsen, vid avsaknad av kopplingspedal, är om man ligger med foten på bromsen så ”stannar” bilen av och reagerar inte på gaspådrag. Detta hände mig ett par gånger i stan vid korsningar, bara man lyfter av foten fungerar allt som det skall. Detta beror på att den vill ladda när man håller foten på bromsen och fattar inte direkt att man vill komma iväg.

Är man i behov av en mindre bil och inte är redo att ta steget till den pågående elektrifieringen tycker jag absolut att man bör testa nya Renault Clio Esprit som finns i olika modeller från 261000 kronor för en vanlig bensinare, 258000 kronor för Tecno Hybrid eller 330000 kronor för toppmodellen Esprit Alpine E-Tech.

Renault Clio Esprit Alpine E-Tech 2023
Motor: 1,6 liters bensinmotor + elmotor, totalt 145 hästkrafter
Kraftöverföring: E-Tech Dogbox automatväxellåda
Acceleration: 0–100 km/h: 9,3 sekunder
Toppfart: 174 km/h
Bränsleförbrukning: 0,42 L/10km
Vikt: 1 238 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4053/1798/1439mm
Listpris: ca 330 000 SEK

Peter Mackhé
Peter Mackhé
Peter Mackhé är grundaren av MotorWorld och har en lång passion för allt som rör motorer. Med ett särskilt intresse för bilar och motorcyklar startade han MotorWorld för att skapa en plattform där alla motorentusiaster kan samlas och dela sin glädje. Peter har en bakgrund inom både racing och hemmabyggen och brinner för att sprida nyheter och berättelser om allt från klassiska fordon till de senaste innovationerna inom motorvärlden.

Mer från samma skribent

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Relaterade artiklar

Annons

Senaste artiklarna

AXP Racing Xtrem hasplåt till Stark Varg

Stark Varg elektriska motocross utmanar de traditionella tillverkarnas 450 fyrtaktare AXP Racing har tagit fram en rejäl hasplåt till den Spansk/Svenska elektriska motocrosshojen för alla...

2024 AMA EnduroCross final round – Hart segrare

Höjdpunkter från den sista omgången av 2024 års AMA EnduroCross serien i Everett Endurocross: Trystan Hart tog hem 2024 AMA titeln med en förstaplats...

Mercedes-Benz har tagit fram en ny App till Apple Watch så att du kan hålla koll på din bil

Mercedes-Benz tar ytterligare ett steg mot en sömlös digital kundupplevelse med populära Mercedes-Benz App funktioner kopplat till din Apple Watch Många kunder har efterfrågat...

Vill du hålla dig uppdaterad med de senaste motornyheterna?

Följ oss för att få de senaste nyheterna om allt från bilar och motorcyklar till racing och hemmabyggen. Vi håller dig informerad om de mest spännande nyheterna inom motorvärlden!

Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev godkänner du att få utskick från MotorWorld.se samt att vi lagrar din e-postadress i enlighet med vår personuppgiftspolicy.