Allt fler börjar tvivla på elbilarnas framfart. Nu visar dessutom en undersökning att befintliga elbilsägare i allt större omfattning återgår till att köra bensin eller diesel
Under september registrerades det 25 725 stycken nya elbilar i Sverige, det vill säga 44,8 procent av nybilsförsäljningen. I Tyskland har dock registreringen bromsat in. Under samma månad registrerades det ungefär åtta gånger fler bilar totalt i Tyskland men endast 16,5 procent av dem var elbilar.
En del av inbromsningen kan hänvisas till slopade subventioner, men det har vi även i Sverige. Det ser helt enkelt mörkt ut för elbilarnas framfart i Tyskland.. En ny undersökning utförd av Tysklands största försäkringsbolag, HUK-Coburg, visar att det inte enbart att nybilsköpare drar sig från att välja elbil som är ett problem utan även att befintliga elbilsägare i större utsträckning väljer att gå tillbaka till bensin- och dieseldrivna bilar.
Försäkringsbolagets statistik visar att det var en betydlig större andel elbilsägare som under perioden 1 januari till och med 30 september i år valde en bil med förbränningsmotor istället för el, 34 procent för att vara exakt. Motsvarande period förra året låg andelen på 28 procent, 2022 på 17,5 procent och 2021 runt 14,2 procent. Vi ser en tydlig trend mot bensin och diesel.
Samtidigt ser vi även att andelen som väljer elbil efter att ha ägt en bensin- eller dieselbil minskar. Statistiken från det tyska försäkringsbolaget uppger att endast 3,6 procent bytte ut sin förbränningsmotorbil mot en elbil. Det rapporterar tyska medier,
Tyskland är europas största bilmarknad och har en stark påverkan på övriga marknader, frågan är om denna negativa trend för elbilar kommer att smittas av på övriga europa
Bild – VW