BYD Atto 3, en populär elbil från den kinesiska biltillverkaren BYD, har fått ett väldigt dåligt betyg för sina förarassistanssystem i Euro NCAP senaste utvärderingar för 2024. I testerna bedömdes Atto 3 förarassistansfunktioner som otillräckliga, vilket resulterade i ett ”not recommended”-betyg.
Otillräckliga assistanssystem
Euro NCAP testresultat visar att BYD Atto 3 förarassistanssystem inte klarar av att möta de förväntningar som ställs på moderna elbilar. Systemet, som marknadsförs som ”Adaptive Cruise Control”, visade sig ha flera brister. Systemets förmåga att detektera och reagera på hastighetsbegränsningar var inkonsekvent, och det misslyckades med att anpassa hastigheten inför kurvor och vägkorsningar. En annan stor svaghet var att systemet inte kunde hantera situationer med en okontaktbar förare på ett adekvat sätt – om föraren inte reagerade så kopplades endast körfältsassistansen ur medan farthållaren förblev aktiv.
Dessutom saknade bilen en fungerande hands-on-monitorering för att säkerställa att föraren har händerna på ratten, vilket gjorde att Atto 3 tappade viktiga poäng. Sammantaget fick bilen endast 55 % i kategorin ”Assistance Competence” och 35 % i ”Safety Backup”, vilket ledde till det låga betyget.
Kritik från testet
Enligt Euro NCAP kommentarer är BYD Atto 3 system inte tillräckligt robust för att möta europeiska säkerhetsstandarder. Bristen på snabb och korrekt respons från adaptiv farthållare och körfältsassistans gör att systemet inte anses vara pålitligt i alla trafikscenarier. Systemet misslyckades också med att korrekt identifiera vissa temporära hastighetsgränser, vilket ledde till ytterligare nedslag i poängsättningen.
Den här kritiken kan komma att påverka BYD rykte på den europeiska marknaden, där säkerhet och avancerad förarassistans blir allt viktigare faktorer för konsumenter. BYD har ännu inte kommenterat Euro NCAP resultat, men det återstår att se om företaget kommer att uppdatera sina system för att bättre möta de krav som ställs i Europa.
Via Euro NCAP