BMW M 1000 RR får bättre prestanda mer effekt, förbättrad downforce och ny styrvinkelsensorteknologi
BMW M 1000 RR: Drastiskt Ökad Prestanda Genom Mer Effekt, Förbättrad Downforce och Styrvinkelsensorteknologi.
Den nya M 1000 RR – förkortad M RR – har fått en betydande effektökning av sin radfyra motor med 4 kW (6 hk) till 160 kW (218 hk) tack vare ett omfattande uppdateringar.
Dessutom har aerodynamiken optimerats genom en ny frontkåpa. De nykonstruerade M Winglets 3.0, med kraftigt ökad downforce, ska ge snabbare varvtider på banan. Flex Frame har också utvecklats vidare och inkluderar nu ett nytt motorfäste på vänster sida.
BMW Motorrad har även förbättrat kontrollsystemen. Dynamic Traction Control (DTC) har nu den nya Slide Control funktionen tack vare steering angle sensor technology. Detta har resulterat i en ny uppdelning av DTC i Slip Control och Slide Control.
Införandet av styrvinkelsensorteknik har också lett till den nya Brake Slide Assist-funktionen i BMW Race ABS Pro. Tillsammans med M kortslagstummaren resulterar detta i klar bättre prestanda och kontroll.
Som tidigare erbjuds den nya M RR i två versioner: basvarianten M 1000 RR i grundfärgen Lightwhite uni och M 1000 RR M Competition i grundfärgen Blackstorm metallic, var och en med grafik i M-färger.
BMW S 1000 RR får ännu högre banprestanda och betydligt förbättrade standardfunktioner
S 1000 RR – förkortad Double-R – har genomgått betydande uppdateringar avsedda för bana. M short-stroke throttle gör att S 1000 RR reagerar ännu snabbare på gasen, nya winglets ger ökad downforce, en ny framskärm med integrerade bromsslangar förbättrar bromskylningen, och nya kåpor på sidorna ger en mer iögonfallande design.
Dessutom har standardfunktionerna på Double-R förbättrats avsevärt. Pro-körlägen är nu standard, inklusive ytterligare ”Race Pro” lägen, två fler kombinationer av gasrespons och vid, samt funktionerna Engine Brake och Hill Start Control Pro, fem nivåer av justerbar ABS i ”Race Pro” lägena och ABS-inställningen ”Slick.” Dynamic Brake Control (DBC) är också en ny standardfunktion.
Den nya S 1000 RR erbjuds i tre attraktiva färgscheman: basvarianten i Blackstorm metallic, sportmodellen i Bluestone metallic med matta grafiska applikationer och M Motorsport-varianten i Lightwhite uni/M Motorsport i kombination med M-paketet.
BMW M 1000 RR
- 218 hp (+6 hp)
- Compliance with Euro 5+ emission standards
- Engine overhaul: Cylinder head with new port design, new combustion chamber shape, full-shaft titanium valves with new tulip and seat geometry on intake and exhaust sides, and new engine mount
- Titanium exhaust system with modified cylinder head flanges, oval header inlets, and modified pre-silencer
- M short-stroke throttle (58-degree rotation angle)
- Frame with new engine mount on the left and modified flex in the steering head area
- Dynamic Traction Control (DTC) with new Slide Control function via steering angle sensor for acceleration drifts
- ABS Pro with new Brake Slide Assist function via steering angle sensor for braking drifts and ABS Pro setting ”Slick”
- New M Winglets 3.0 made of CFK
- New fairing design
- Fairing, front wheel cover, and engine spoiler now made of plastic
- Removal of M Aero Wheel Covers
Pris BMW M 1000 RR – 411 700 kr