Aggressivare, djärvare byggd för att dominera allt i sin väg
Så kallar KTM sin nya 990 DUKE R 2025 som ska sätta en ny standard inom segmentet för nakna hojar i mellanklassen, med en vidareutveckling av den befintliga KTM 990 DUKE.
KTM firade 30 ÅR med DUKE under 2024 och den senaste R-modellen är den vassaste 990 modellen hittills. På toppen i sin klass, med ökad effekt med vassare fjädring och design ämnar KTM 990 DUKE R att ta toppositionen in sin klass.
Mer effekt för bättre prestanda
Jämfört med KTM 990 DUKE som introducerades förra året, har R-versionens 947 cc-motor fått ytterligare 7 hk – upp från 123 hk till 130 hk – medan vridmomentet är kvar på 103 Nm. Den ökade effekten har man hittat via nya mappar som släpper lös LC8c-motorns kraft.
Ny coolare display
Nya generationens teknikfunktioner är av premiumkaraktär och erbjuder aldrig tidigare skådad elektronisk funktionalitet. En ny TFT-pekskärm på massiva 8,88 tum med induktiv teknik och har även delad skärmvisning med förbättrad läsbarhet och optimerad informationshantering.
Uppdaterad elektronik så du kan köra snabbare
KTM 990 DUKE R-förare kommer också att dra nytta av en helt ny switchkubelayout, anslutningsenhet, ett kartnavigeringssystem och anpassningsbara körlägen, tillsammans med introduktionen av SPORT ABS och SUPERMOTO+ ABS, för förare som vill pressa gränserna utöver det vanliga.
Snyggare design
Den vita färgsättningen och grafik kompletterad med mattsvarta och vita accenter, tillsammans med en orange pulverlackerad ram, ser man inspiration från tidgare arvtagare i KTM 990 SUPER DUKE R-serien – särskilt andra generationens modell som producerades mellan 2011 och 2013. ’R’:et på tanken signalerar måttot READY TO RACE.
Uppdaterat chassi för hårdare nedlägg
Vikten är densamma med en total READY TO RACE vikt på 190 kg, vilket kompletterar den uppdaterade nya ergonomin som resulterar i en något högre tyngdpunkt. Både sitthöjden och markfrigången är 15 mm högre, vilket är ett resultat av längre fjädringsväg med en brantare svingarmsvinkel som möjliggör cirka 3 grader mer nedlägg vid attack. Ram och sving har också uppdaterats med länkage bak, vilket ger föraren mer grepp vid hårdare körning.
Uppdaterad fjädring för snabb framfart
Fullt justerbara WP APEX-fjädringskomponenter är monterade fram och bak, med den nya Open Cartridge gaffeln med 143 mm fjädringsväg. Den har en diameter på 48 mm (ökad från 43 mm på KTM 990 DUKE) är den 34% styvare och de uppgraderade inställningarna har utvecklats för att ge en sportigare känsla. Hojen blir mer planterad och med bättre kontroll, utan att offra smidigheten.
Dessutom har den nya WP APEX-stötdämparen bak uppgraderingar i linje med länkagesystemet, med 10 mm reducerad fjädringsväg till 140 mm (detta görs för att kompensera för tillkomna delar för länkaget). Även den har utvecklats för maximal prestanda, utrustad med en ny linjär fjäder som håller ordning för attacker på gatan eller banan.
Större bromsar så att du kan bromsa hårdare
Högpresterande bromssystem med Brembo Stylema monoblock-ok och en Brembo MCS huvudcylinder – används i båda ändar, med större skivor (320 mm vs 300 mm jämfört med vad som fanns på KTM 990 DUKE), lättare komponenter med en mer precis känsla vid inbromsning för att säkerställa prestanda under alla förhållanden.’
Michelin Power Cup 2-däck har monterats på 2025 KTM 990 DUKE R, tillsammans med orange fälgar som kommer från KTM 1390 SUPER DUKE R.
Ett komplett sortiment av KTM PowerParts och KTM PowerWear-produkter har också utvecklats specifikt för KTM Street-serien, vilket ytterligare maximerar möjligheterna för förare att anpassa sina hojar och passa det extrema.