KTM och framtiden – verksamhet och racing på spel

KTM har gasat på för fullt med fantastiska resultat och framgångar i flera MC grenar…

VM Guld med Jorge Prado och GasGas i MXGP samt otroligt fina resultat i MotoGP under 2024. Men försäljningen av nya motorcyklar har tyvärr inte motsvarat förväntningarna och och resultaten i racingen, nu är man dessvärre mitt i en ekonomisk rekonstruktion för att rädda företaget.

Pit Beier & Brad Binder – Bild KTM

Pit Beirer KTM:
”Tills vi tydligt vet vad som kommer att hända, alla projekt under 2027 är för närvarande lagt på is”

KTM och deras pågående ”konkurs” påverkar den österrikiska tillverkarens framtid i MotoGP World Championship om man har möjlighet att köra vidare. När företaget kämpar för sin överlevnad växer frågorna om framtiden och deras engagemang i racingens främsta klass.

Riskerar MotoGP att förlora KTM?

Brad Binder – Bild KTM

KTM går igenom en svår period efter att ha ansökt om en rekonstruktion med eventuell konkurs, vilket äventyrar företagets framtid och deras ambitiösa projekt, särskilt i MotoGP. Även om det verkar som att de ska köra MotoGP under 2025, finns det risker om hur länge deras åtagande varar och om de kommer att ha budget att köra hela nästkommande säsong.

Maverick Viñales – Bild KTM

Med en massiv skuld på 2,9 miljarder euro. Inklusive 1,8 miljarder för KTM AG enbart. Den österrikiska tillverkaren tvingas omstrukturera omgående för att rädda verksamheten. Mer än 3 600 anställda har sina jobb på spel, och ytterligare 500 tjänster förväntas fasas ut i slutet av året. Produktionen har saktat ner, motorcyklar förblir osålda (cirka 100 tusen motorcyklar som är en hel del), och en del av personalen är redan i partiell arbetslöshet

Österrikes arbets- och ekonomiminister har kommenterat läget

Martin Kocher kommenterade till ORF: ”Vi förväntar oss tydliga svar från KTM om hur en gynnsam inkomstsituation med goda utsikter så snabbt kan ha lett till omstrukturering”.

För er som kan tyska kan ni lyssna på ORF om Kochers uttalande

Dessa drastiska åtgärder påverkar även satsningarna inom hela motorcykelsporten och deras team i alla grenar med alla märken som KTM representerar som Husqvarna och GasGas. KTM som länge har förlitat sig på racing som en viktig kanal för att bygga upp sitt varumärke #ReadyToRace för att sälja motorcyklar förknippat med sina framgångar, de måste nu se över dina prioriteringar.

KTM AG och dess dotterbolag har i dagsläget 2,9 miljarder euro i obetalda fordringar

Brad Binder – Bild KTM

Även om KTM säger att man har säkrat satsning i MotoGP under 2025 så är det långsiktiga engagemanget för MotoGP fortfarande mycket osäkert

MotoGP innebär en årlig investering på uppskattningsvis 70 miljoner per år, vilket är en ansenlig summa för ett företag i ekonomisk kris. Trots allt bekräftade KTM att cykeln för säsongen 2025 är klar och de första race för säsongen har organiserats. Frysningen av motorutvecklingen fram till 2026 ger KTM en tillfällig lättnad att begränsa kostnaderna i MotoGP.

Enea Bastianini – Bild KTM

Framtiden på längre sikt är dock osäker. Nya tekniska föreskrifter som är planerade till 2027 – inklusive neddimensionerade motorer till 850cc och stora förändringar av aerodynamiken – innebär att det krävs nya stora utgifter för att ta fram en ny konkurrenskraftig maskin.

Pit Beirer, tävlingsdirektör på KTM har kommenterat att dessa projekt ligger på is så länge företagets ekonomiska situation är oklar.

Pedro Acosta – Bild KTM

”Tills vi vet tydligt vad som kommer att hända härnäst för oss, är dessa projekt för närvarande inställda”, medger Beirer.

För att få ned kostnaderna avslutar KTM allt sitt ekonomiska stöd i Moto3 och Moto2, samt Red Bull Rookies Cup, som skulle ta fram framtidens talanger. Beirer tillkännagav en övergång till en ”kundaktivitet som täcker kostnader”, vilket innebär att alla team måste finansiera sitt egna deltagande utan ekonomisk hjälp från KTM.

Dani Pederosa – Bild KTM

De bindande kontrakt inom MotoGP som KTM har löper ut i slutet av säsongen 2026. Om KTM beslutar sig för att dra sig ur skulle detta vara möjligt utan påföljder. Ett sådant beslut skulle vara ett slag mot den främsta klassen inom racing, där KTM på kort tid har blivit en tuff utmanare till de etablerade teamen.

Maverick Viñales – Bild KTM

KTM befinner sig vid en avgörande vändpunkt i sin historia. Företagets överlevnad kommer att bero på dess förmåga att omstrukturera sin verksamhet samtidigt som strategiska projekt som MotoGP bevaras. Även om deltagande 2025 är säkerställt är deras långsiktiga engagemang mycket osäkert, vilket kan omdefiniera dynamiken i mästerskapet från 2027.

För MotoGP kvarstår hoppet att KTM lyckas övervinna sin ekonomiska kris och fortsätta vara med i all racing inom olika grenar.

KTM kommer att köra sitt oficiella fabriksteam med
Peter Acosta och
Brad Binder 2025

Tech3 teamet kommer att köra med fabriksstöd samt förare
Maverick Vinales
och Enea Bastianini

Vi får hoppas att pengarna räcker hela säsongen 2025

Peter Mackhé
Peter Mackhé
Peter Mackhé är grundaren av MotorWorld och har en lång passion för allt som rör motorer. Med ett särskilt intresse för bilar och motorcyklar startade han MotorWorld för att skapa en plattform där alla motorentusiaster kan samlas och dela sin glädje. Peter har en bakgrund inom både racing och hemmabyggen och brinner för att sprida nyheter och berättelser om allt från klassiska fordon till de senaste innovationerna inom motorvärlden.

Mer från samma skribent

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Relaterade artiklar

Annons

Senaste artiklarna

VIDEO: Jérémy Rouanet gör en backflip med enYamaha Ténéré 700

Den franske freestyle-åkaren Jérémy Rouanet det till nya höjder – bokstavligen – med en otrolig backflip Ténéré 700 är en populär Adventure hoj som har...

Åk med Valtteri Bottas när han kör Alfa Romeo 33 Stradale

Video med en av världens coolaste bilar på bana med ingen mindre än Valtteri Bottas Valtteri Bottas som har kört Alfa Romeo Formel 1...

Finländare krockar mest på fredagar

Nästan hälften av alla olyckorna sker på gårdar eller parkeringar mest under fredagar Institutet för olycksinformation har analyserat data i Finland om utbetalningar från försäkringsbolagen...

Vill du hålla dig uppdaterad med de senaste motornyheterna?

Följ oss för att få de senaste nyheterna om allt från bilar och motorcyklar till racing och hemmabyggen. Vi håller dig informerad om de mest spännande nyheterna inom motorvärlden!

Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev godkänner du att få utskick från MotorWorld.se samt att vi lagrar din e-postadress i enlighet med vår personuppgiftspolicy.