Det ekonomiska läget hos KTM påverkar Hard Enduro World Championship

KTMs ekonomiska problem tvingar HEWC-promotorn WESS Promotion GmbH i likvidation

Följdeffekterna av att KTM AG går in i en ekonomisk rekonstruktion har påverkat organisationen bakom FIM Hard Enduro World Championship, WESS Promotion GmbH, då det österrikiska företaget meddelar att de går i likvidation. Detta är förmodligen inte den sista följdeffekten vi kommer att se inom enduro.

WESS Promotion GmbH, under ledning av Winfried Kerschhaggl, skapade det ursprungliga WESS-mästerskapet 2018 som senare utvecklades till FIM Hard Enduro World Championship.

WESS var beroende av finansiering från olika källor där Red Bull och KTM var huvudaktörer – precis som de är vid enskilda evenemang som Erzbergrodeo.

När Red Bull minskade sitt stöd för HEWC-säsongen 2024 var det sista som WESS behövde att KTM skulle dra sig ur, och det verkar ha varit droppen som fick bägaren att rinna över.

Alla evenemang, serier och team som tidigare har varit starkt beroende av KTMs stöd måste redan nu fundera på hur vägen framåt kan se annorlunda ut 2025.

Det är inte slutet för HEWC

I ett meddelande till förarna i Hard Enduro World Championship lägger WESS fram fakta: ”KTMs nya beslut att dra tillbaka sitt stöd för Hard Enduro World Championship har haft en betydande påverkan på vår organisation och mästerskapet som helhet.”

”Nästa säsong under ett annat upplägg?”

Resultatet är tydligt då WESS Promotion GmbH nu tvingas genomgå likvidation, men de är noga med att försäkra förarna om att ”detta inte markerar slutet för Hard Enduro World Championship”.

Meddelandet fortsätter: Det nuvarande teamet, under ledning av Winfried Kerschhaggl och Ricardo Mitterer, är fullt engagerade i att säkerställa seriens fortsättning och arbetar aktivt med att organisera mästerskapets marknadsföring för nästa säsong under ett annat upplägg.

Under de senaste veckorna har vi haft konstruktiva diskussioner med eventarrangörer och FIM angående denna fråga. Dessa samtal har varit mycket positiva, och ur dagens perspektiv bör 2025 års säsong kunna genomföras som planerat. Om förändringar blir nödvändiga kommer de främst att påverka tävlingarna utanför Europa.

Vad innebär detta?

För många har det enklaste steget alltid varit att hålla serien inom Europa. Vi tror att för att få fler förare att tävla i hela mästerskapet behöver man ta bort tävlingarna utanför Europa. Detta beror främst på att de stora evenemangen blomstrar utan världsmästerskapet och många hämmas när FIM kommer till stan.

Att göra det internationellt och åka till länder utanför Europa har systematiskt misslyckats i andra enduro-VM också, till stor del på grund av kostnader men ofta även förararantal. Det gav ingen mening att HEWC trodde att de kunde övervinna det hindret och vara de enda som lyckades.

De nakna fakta är att de största hard enduro-evenemangen som Erzberg och Romaniacs är lika internationella som någon sport på jorden och kommer att vara det oavsett om de är involverade i världsmästerskapet, KTM, Red Bull eller något annat.

Starka åsikter

Vi vet att det finns starka åsikter kring detta från våra läsare, vi hörde dem redan från starten av WESS: KTMs stora engagemang hela vägen, majoriteten av förare som inte kan tävla hela säsongen, bildandet av utbrytarserier, olika tävlingsformat över serien som skapar förvirring utanför sporten och mer.

Kanske är det nu dags för FIM att ta över och styra HEWC på det spår det borde ha varit på hela tiden?

Mario Roman har några starka åsikter om det här: ”Vi behöver ett mästerskap där alla tävlingar har samma format” – Mario Roman

Ytterligare detaljer och potentiella förändringar i HEWC-kalendern väntas i januari 2025.

Peter Mackhé
Peter Mackhé
Peter Mackhé är grundaren av MotorWorld och har en lång passion för allt som rör motorer. Med ett särskilt intresse för bilar och motorcyklar startade han MotorWorld för att skapa en plattform där alla motorentusiaster kan samlas och dela sin glädje. Peter har en bakgrund inom både racing och hemmabyggen och brinner för att sprida nyheter och berättelser om allt från klassiska fordon till de senaste innovationerna inom motorvärlden.

Mer från samma skribent

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Relaterade artiklar

Annons

Senaste artiklarna

Ledningen hos KTM kommenterar det finansiella läget

Processen hos KTM AG med deras ekonomiska rekonstruktion fortgår för fullt och ledningen är hoppfull trots den prekära situationen "Vi är mycket lättade! Domaren fattade...

Renthal lock-on grips – sist in i racet, men kanske bäst? Vi får se!

ODI dominerade länge Lock-On marknaden, sedan kom andra efter som R-Tech, Scott med flera. Nu är även Renthal med i racet, med egen design...

Elektrisk Ram 1500 Ramcharger på väg

Ram 1500 Ramcharger, Ram 1500 REV, är deras första elektriska lätta pickup som kommer inom kort till de som vill ha en EV med...

Vill du hålla dig uppdaterad med de senaste motornyheterna?

Följ oss för att få de senaste nyheterna om allt från bilar och motorcyklar till racing och hemmabyggen. Vi håller dig informerad om de mest spännande nyheterna inom motorvärlden!

Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev godkänner du att få utskick från MotorWorld.se samt att vi lagrar din e-postadress i enlighet med vår personuppgiftspolicy.