Tyska Transportmyndigheten godkänner DRIVE PILOTs 95 km/h-version
- Försäljningsstart i Tyskland förväntas våren 2025
- DRIVE PILOT-kunder får uppdateringen kostnadsfritt
Mercedes-Benz har uppdaterat sitt villkorligt automatiserade körsystem DRIVE PILOT och har nu fått godkännande från den tyska federala transportmyndigheten (Kraftfahrt-Bundesamt). Med denna milstolpe är allt klart för den kommande försäljningsstarten i början av 2025 i Tyskland. Denna uppdatering gör DRIVE PILOT till det snabbaste certifierade systemet för villkorligt automatiserad körning (SAE-nivå 3[1]) i ett standardproduktionsfordon. Det finns som tillval på två lyxsedanmodeller – S-Klass och EQS. Priset för DRIVE PILOT förblir oförändrat (från 5 950 euro inkl. moms). Bilar med DRIVE PILOT som redan har tillverkats får uppdateringen gratis – antingen via internet (Over-the-Air-Update) eller under ett verkstadsbesök. Inga fordonskomponenter behöver bytas ut för programuppdateringen.
”Med innovativ teknik från Mercedes-Benz vill vi alltid erbjuda våra kunder mervärde. När DRIVE PILOT är aktiverat är det möjligt att koncentrera sig på annat medan bilen tar över köruppgiften. Med den vidareutvecklade versionen, som nu har certifierats av Tysklands federala transportmyndighet, är detta också möjligt i 95 km/h i Tyskland under vissa förhållanden. Det gör mig mycket stolt att världens snabbaste system för villkorligt automatiserad körning kommer från Mercedes-Benz. Jag är övertygad om att vi med vår säkerhetsfokuserade approach är på rätt väg att snart fira fler milstolpar inom automatiserad körning.” Markus Schäfer, styrelseledamot i Mercedes-Benz Group AG, Chief Technology Officer, Development & Purchasing.
Med denna senaste uppgradering kan DRIVE PILOT användas i flytande trafik upp till 95 km/h under vissa förhållanden på hela det 13 191 kilometer långa tyska motorvägsnätet. Detta låter kunder köra oftare och under längre perioder i automatiserat körläge, samtidigt som de kan använda sin lediga tid bättre. När DRIVE PILOT är aktiverat är det lagligt tillåtet för föraren att ägna sig åt andra aktiviteter, som att titta på TV eller till och med streama en film via tjänster som Sonys RIDEVU-app, läsa tidningen (fysiskt eller genom MBUX-systemet), arbeta eller helt enkelt koppla av medan bilen kör villkorligt automatiserat.
Redundant systemarkitektur för säkerhet
Säkerhet förblir högsta prioritet för denna uppdaterade version av DRIVE PILOT. Därför har systemet en redundant design, vilket innebär att viktiga funktioner som el, styrning och bromsar är byggda i dubbel uppsättning. Vid behov kan systemet alltid överföra köruppgiften tillbaka till personen bakom ratten. Om föraren inte tar tillbaka kontrollen även efter allt mer brådskande uppmaningar och när övertagandetiden har gått ut (t.ex. på grund av ett allvarligt hälsoproblem), bromsar systemet fordonet till stillastående på ett kontrollerat sätt medan varningsblinkersen aktiveras.
Mer än 35 sensorer som kameror, radar, ultraljudssensorer och LiDAR (laserradar) används. Dessa arbetar enligt olika fysiska principer och skapar därmed redundans för exakt realtidsdetektering av omgivningen. För SAE-nivå 3 och högre är användningen av LiDAR avgörande för Mercedes-Benz för säker automatiserad körning. I kombination med en mycket detaljerad digital karta säkerställer ett speciellt positioneringssystem att DRIVE PILOT vet exakt på vilket motorvägskörfält fordonet kör – inom några centimeters noggrannhet.
Framtiden för autonom körning
Utvecklingen hos Mercedes-Benz fortsätter med målet att erbjuda kunderna ännu mer: högre hastigheter, längre körtider utan föraringripande och ännu mer komfort och säkerhet. Vägtrafiken kommer att bli säkrare ju fler automatiserade fordon som finns på vägarna. För närvarande är den lagligt tillåtna maxhastigheten för villkorligt automatiserad körning i Tyskland 130 km/h. Mercedes-Benz vill uppnå detta hastighetsområde innan slutet av detta årtionde.
Utvecklingen tar också hänsyn till aspekter som inte är direkt kopplade till tekniken för automatiserad körning: Mercedes-Benz är världens första biltillverkare som har utvecklat speciella turkosa lampor som visar utifrån om DRIVE PILOT är aktivt. Detta gör att andra trafikanter kan känna igen ett nivå 3-fordon och känna sig bekväma om de ser en förare som läser en bok, till exempel. Detta förväntas väsentligt öka allmänhetens acceptans av automatiserade fordon. Det gör det också möjligt för trafikpolisen att identifiera systemets status. Även om användningen av sådana ”Automated Driving Marker Lights” ännu inte har tillåtits i Tyskland, är återkopplingen från den första testomgången i USA positiv. I slutet av 2023 hade myndigheterna i Kalifornien och Nevada godkänt dessa ”Automated Driving Marker Lights” för teständamål respektive för senare användning i produktionsfordon.
[1] SAE-nivå 3: Den automatiserade körfunktionen tar över vissa köruppgifter. En förare krävs dock fortfarande. Föraren måste vara redo att ta kontroll över fordonet när som helst när fordonet uppmanar till ingripande.