Lagerutförsäljning hos KTM återförsäljare på väg

Möjligheten (eller risken för KTM) att kunna köpa en ny KTM, Husqvarna eller GasGas lagerhoj till ett bra pris kan vara på väg inom kort

Bild KTM

Vi kan troligen förvänta oss en ”Fire Sale” hos KTM, Husqvarna och GasGas återförsäljare inom kort. Hur många av oss har inte suktat efter en ny på en KTM, Husqvarna eller GasGas och tänkt följande

”Herregud jag vill så gärna ha den hojen, men jag har inte riktigt råd men den skulle sitta fint i garaget”

Jag tar en 450 SMR och en Super Duke 1390 R Evo tänker du, jag borde verkligen unna mig en ny hoj till den kommande säsongen

”Det är jag väl värd, pengar är inte allt, en ny MC är ändå den största lyckan i livet”

Sen börjar du räkna och inser att ekonomin kommer spricka totalt. Men nu öppnas kanske dörrarna för en ny MC inom kort…

Alpine Creditors Association (AKV) publicerade nyligen ett pressmeddelande som dokumenterade det första borgenärsmötet och rapportsessionen i KTM AG:s insolvensförfarande. I grund och botten ger det oss en inblick i hur KTM AG kommer att gå vidare under självadministration.

Ett av stegen som rekommenderades var att KTM har en ”Utförsäljning hos återförsäljare”.

Från konkursförvaltaren AKV Europa

Information om det första mötet i KTM AG:s insolvensförfarande

Idag ägde det första borgenärsmötet och rapporteringsmötet i KTM AG:s insolvensförfarande rum vid den regionala domstolen i Ried im Innkreis.

Innehåll i ett rapportmöte

Lagen föreskriver att vid rekonstruktionsförfarande med egenförvaltning ska ett första borgenärsmöte äga rum inom 3 veckor från det att förfarandet inletts. Ämnet för anmälningsmötet är konkursförvaltarens redogörelse för huruvida förutsättningarna för en omedelbar nedläggning av hela företaget eller enskilda delar av företaget eller för en fortsättning är uppfyllda samt om en rekonstruktionsplan motsvarar det gemensamma intresset för insolvensborgenärer och huruvida dess fullgörande sannolikt är möjlig.

Den alpina borgenärsföreningen (AKV) meddelar att rekonstruktionsförvaltaren, RA Mag Peter Vogl, vid dagens första borgenärsmöte ställt sig bakom förfarandets fortsättning som ett rekonstruktionsförfarande, eftersom detta i dagsläget inte innebär någon nackdel. borgenärer i samband med en helhetsbedömning.

Som en del av det rapporteringsmöte som ägde rum rapporterade insolvensförvaltaren om de tidigare undersökningarna:
För närvarande sysslar han främst med att se över den ekonomiska situationen, bedöma lämpligheten av omstruktureringsplanens erbjudande och handlägga tvister, ansvar och andra krav och flera experter har redan anlitats.

Insolvensgäldenären är det centrala företaget i KTM-koncernen. Totalt finns det mer än 60 dotterbolag.

Enligt handläggarens rapport fungerar samarbetet med gäldenären och alla organ i gäldenärsbolaget väl och all nödvändig information lämnas omedelbart.

Självförvaltning

Bolaget drivs för närvarande i egen regi.
Inte heller någon av de närvarande borgenärerna begärde indragning av egenförvaltningen.

Fortsättning

Den av insolvensgäldenären presenterade likviditetsplaneringen för bolagets fortsättning har och håller på att valideras av experter under insolvensförfarandet och det finns enligt nuvarande bedömningar tillräcklig likviditet i bolaget fram till tidpunkten för revisionsmötet.

Insolvensdomstolen beslutade att fortsätta bolaget vid dagens möte och beslutet kommer att publiceras i domen i morgon.

likviditet

Likviditeten för alla tre insolventa företag (KTM AG, KTM Forschungs & Entwicklung GmbH och KTM Components GmbH) ska säkerställas via KTM AG.

Beträffande det allmänna marknadsläget inom KTM-koncernens produktionssektor kan konstateras att externt uppdragna experter (marknadsanalytiker) antar att marknaden växer i grunden, men att de jämförelsevis höga produktionskostnaderna i Österrike påverkar konkurrenskraften.

År 2023, efter toppen orsakad av covid-pandemin, skedde en nedgång i efterfrågan på marknaden.

Enligt förvaltarberättelsen ska antalet anställda som krävs för omstrukturering minska från de ursprungligen planerade 500 anställda till troligen mindre än 300 i alla tre insolventa företagen. Omstruktureringshandläggaren betonade uttryckligen på rapportmötet att de anställdas löner kan betalas för december.

Den ekonomiska plan som gäldenären presenterar övervakas och justeras kontinuerligt av rekonstruktionshandläggaren och de inblandade experterna och kan för närvarande följas.

Samtidigt som konkursen försattes tillsattes en borgenärsnämnd av insolvensdomstolen, i vilken AKV är ledamot.

Orsaker till konkurs

En analys av orsakerna till insolvens kommer att utarbetas av domstol förordnade sakkunniga och bör finnas tillgänglig som beslutsunderlag för borgenärerna i god tid före omröstningsmötet. Detta gäller även ömsesidiga koncerninterna överföringar.
Hittills har det konstaterats att bolaget har gjort stora investeringar de senaste två åren, som huvudsakligen finansierats genom skulder, så att skulderna har ökat avsevärt.

Även om försäljningen från återförsäljare till slutkunder inte har ökat tillräckligt sedan 2023, har produktionsvolymerna inte minskat. Detta ledde till höga lager, på bekostnad av likviditeten.

Den resulterande minskningen av produktionsvolymerna 2024 kunde inte längre täcka de fasta kostnaderna, särskilt på grund av generella ökningar av personal-, energi- och materialkostnader.

Omorganisationsåtgärder

Insolvensförvaltaren redovisade även gäldenärens skulder som redan hade handlagts av gäldenären Inledda omorganisationsåtgärder:

Försäljningen av aktierna i PIERER IMMOREAL GmbH publicerades i ediktfilen och erbjöds till försäljning.

Betalningar till dotterbolag i KTM-koncernen som inte är väsentliga för verksamheten har avbrutits. Som ett resultat förväntas nu flera efterföljande konkurser av andra KTM-företag. De andra två KTM-företagen, som redan är insolventa, är avgörande för KTM-koncernens fortsättning och stöds ekonomiskt av KTM AG genom att fortsätta köpa tjänsterna och varorna där.

  • För att minska kostnaderna planeras utträdet från MotoGP Moto3/Moto2.
  • För att sänka produktionskostnaderna undersöks möjligheterna till (delvis) omlokalisering av produktionen.
  • Ett produktionsstopp bör ske till efter stadgan för rehabiliteringsplantage.
  • Lagerröjning hos återförsäljare

De första kontrollerna har redan visat att de insolventa KTM-företagen med största sannolikhet inte kommer att kunna använda sina egna resurser för att uppfylla de erbjudna kvoterna eller generera dem från operativt kassaflöde.

En omstrukturering kommer därför att kräva inträde av en investerare och som redan har meddelats har KTM-föräldern Pierer Mobility gett Citygroup Global Markets Europe AG (“Citibank”) i uppdrag att hitta en investerarlösning. Ett grundläggande samförstånd och en överenskommelse bör nås med den potentiella investeraren i mitten av januari.

På grund av denna omstruktureringsprocess komplexitet kan ingen seriös bedömning ännu göras om lämpligheten eller genomförbarheten av den omstruktureringsplan på 30 % som för närvarande erbjuds.

Borgenärer kan fortfarande lämna in sina anspråk till konkursdomstolen via AKV fram till utgången av registreringstiden den 16 januari 2025. I vilket fall som helst är det lämpligt att registrera sig så snart som möjligt, eftersom det tar lite tid att kontrollera reklamationerna.

Nästa möte kommer att äga rum den 24 januari 2025. Under detta möte kommer respektive revisionsförklaringar från rekonstruktionsförvaltaren och gäldenären att lämnas för de fordringar som framställts av borgenärerna.

Skadeanmälan kan nu registreras via AKV.

Vid publicering uppmanas du att ange källan.

Förfrågningsanmärkning
AKV EUROPA
alpina borgenärsföreningen

Presstalesperson/medlem i ledningsgruppen
Dr. Cornelia Wesenauer
05 04 100 1193
0676/433 92 57

Chef för insolvensavdelningen

Peter Mackhé
Peter Mackhé
Peter Mackhé är grundaren av MotorWorld och har en lång passion för allt som rör motorer. Med ett särskilt intresse för bilar och motorcyklar startade han MotorWorld för att skapa en plattform där alla motorentusiaster kan samlas och dela sin glädje. Peter har en bakgrund inom både racing och hemmabyggen och brinner för att sprida nyheter och berättelser om allt från klassiska fordon till de senaste innovationerna inom motorvärlden.

Mer från samma skribent

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Relaterade artiklar

Annons

Senaste artiklarna

Highlights Stage 3 Dakar 2025

Här kan du se ettapp tre i årets Dakar https://www.youtube.com/watch?v=SNg2xu69ljs

Stage 2 Day 2 Highlights – Dakar 2025

Nu kan du se senaste uppdateringar från Dakar på YouTube https://www.youtube.com/watch?v=BscoHZi8DgE

WRC mästaren Kalle Rovanpera presenterar sitt EnduroGP Team med Roni Kytonen och Husqvarna

Finländska motorsportspersoner är fantastiska att hjälpa nya talanger i andra grenar Kimi Räikkönen den forne F1 världsmästaren har sitt MX GP team. Nu hoppar WRC...

Vill du hålla dig uppdaterad med de senaste motornyheterna?

Följ oss för att få de senaste nyheterna om allt från bilar och motorcyklar till racing och hemmabyggen. Vi håller dig informerad om de mest spännande nyheterna inom motorvärlden!

Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev godkänner du att få utskick från MotorWorld.se samt att vi lagrar din e-postadress i enlighet med vår personuppgiftspolicy.