Triumph ökade sin försäljning Globalt och slog rekord 5 året på rad med högst försäljning genom tiderna
Triumph Motorcycles Global Sales slog det 5:e rekordet genom tiderna i rad. 2024 sålde Triumph 133.677 motorcyklar globalt (+33.6%) över en fördubbling av volymerna under 5 år. Försäljningen i klasen 250-500cc var 54.000, mer än någon annan ”premium” tillverkare.
Ett mästerverk i företagsutveckling som borde studeras noga av andra företag i branchen
Läs även om utvecklingen hos KTM
När man granska försäljningssiffror för Triumph är siffrorna häpnadsväckande. När företaget år 2020 slog rekord genom tiderna med att sälja över 63 000 enheter globalt, anordnade ledningen ingen fest för att fira, men de var alla upptagna med att utveckla och enastående plan för att fördubbla försäljningen under fem år.
Planen var att flytta fokus från Europa/USA till de största marknaderna (Indien, Kina, ASEAN) genom att introducera nya modeller med små motorer (men med 100% av Triumphs arv och stil) och skapa ett bredare nätverk och utöka distributionen och öppna fler butiker, de flesta exklusiva.
Tack vare en fokuserad strategi i produktutvecklingen och i distributionsledningen har Triumph fått större utrymme på världsmarknaden, genom att utöka aktiviteten på nya marknader, man har förstärkt varumärkets värde och positionering samt utökat produktsortimentet, med lägre motorintroduktion (förut i 600cc-klassen och sedan i 400cc) även tack vare samarbetet med andra företag i Indien och Kina.