Rekonstruktionsplanen för KTM närmar sig sitt slut
Vilken lösning står för dörren?
Klockan tickar och KTM står med obetalda fodringar på ca 2,9 mljarder Euro, ca 333 miljarder svenska kronor. Konkursförvaltaren hotar med att det krävs stora förändringar (läs nedskärningar) för att fortsätta verksamheten, man står även med ca 100 tusen osålda motorcyklar i lager som kanske hamnar på Fire Sale för att kunna betala obetalda fordringar, brukar dock inte vara positivt för varumärket att rea ut sina varor då man har svårt att behålla premiumstämpeln.
Hur och vem ska lösa situationen?
Rimligt vore att någon europeisk, japansk, amerikansk eller indisk bil/MC tillverkare går in och köper in sig i företaget för att dels rädda det och ta del av deras teknologiska försprång för egen del, likt det KTM gjorde när de köpte Husaberg. Vi har sett Audi som gick in som ägare av Ducati och lyft företaget till helt nya höjder med klart bättre kvalité (och högre priser). Ducati har gått från de coolaste Superbike hojarna, till MotoGP, Adventure och nu går de även in i motocross och utmanar världsledande (krisande) KTM.
Vilka skulle kunna gå in som ägare?
Japanska Suzuki har hamnat ordentligt på efterkälken inom motocross, enduro och sporthojar. De skulle kunna köpa in sig hos KTM och använda försprånget som KTM har inom motorer och använda WP fjädring i deras framtida motorcyklar, de skulle även kunna använda sig av det som KTM gjort med X-Bow för att slå sig in på sportbilsmarknaden. Frågan är om de har finanserna som krävs?
Indiska Tata Motors är ett gigantiskt företag som blad annat äger Jaguar och Land Rover, de är dessutom verksamma globalt inom IT industrin. De skulle kunna vara en potentiell köpare då de har en mycket stor inhemsk marknad som de skulle kunna tillverka billigare motorcyklar till med hjälp av teknologi och produktionsteknik. Här finns nog finanserna om de skulle vilja rädda KTM.
Vi har ett problem bland många biltillverkare att de har svårt att få ordning på ekonomin i deras egen verksamhet, än mindre att gå in och finansiera andra krisande företag. VW koncernen har problem, Stellantis har stoppat produktion i början av året på grund av minskad efterfrågan, bil- och MC marknaden i USA ligger inte heller i framkant. Så att någon stor europeisk eller amerikans biltillverkare koncern går in är ytterst tveksamt, även om man skulle önska det.