Ford Capri var en mycket populär sportcoupe från 60-70 talet – nu har den återuppstått
Man kan väl gott säga att liknelsen mellan 60-70 talets fattigmans Mustang upphör efter namnet Ford Capri där originalet var en liten tvådörrars bil med en V6 motor under huven som bjöd på bra prestanda i sin tid, till och med legenden Jackie Stewart var posterboy för den. Nya Ford Capri EV är istället en stor elektrisk SUV Coupe crossover…
Men om vi bortser från dess ”heritage” och värderar nya Ford Capri EV utifrån var den placerar sig i dagens bilsegment så får du en crossover mellan elbil, SUV och något som skall likna en 4 dörrars coupe som är ett av de hetaste alternativen bland dagens bilköpare. Hur lyckas då Ford Capri att köra in i den hårda konkurrensen med ID bilar från VW, Skoda, Audi och Seat som den bygger på.
Vid test av brorsan Ford Explorer kom jag fram till att Ford har lyckats bättre med inställningar av fjädring och känslan till vägen än VW som den bygger på, även interiören är mer lyckad. I stort ser det likadant ut bakom ratten som hos Explorer förutom just då ratten som flirtar med 60-talet när man tittar på den nedre 3:e ekern.
Uppkopplingen till infotainmentsystemet med den stora skärmen i mitten fungerar helt perfekt, det enda som irriterar är volymkontrollen i mitten och på ratten som är okänslig och hackar sig fram (en eftergift från VW ID som man har ärvt) men förutom det finns det inget att klaga på. Stolarna är riktigt sköna och man hittar snabbt en idealisk körställning som är bekväm, dessutom är inredningen snygg och prydlig med bra färgval i testbilen, skönt med massage i förarstolen.
Om vi fokuserar på det som skiljer sig med brorsan Explorer på nya Ford Capri, det vill säga exteriören som flirtar med 70-talets Capri där rutorna bakom bakdörrarna har fått halvmånen från coupen och det sluttande taket ska ge en känsla av just en coupe. Sedan har man designat fram och bakljus så att de ska likna 70-talsbilen.
Hur har man då lyckats? Fascinerande var att de som stannade till och kollade in bilen var 50+ gubbar som kanske hade ägt eller suktat efter 60-70 talets sportiga Capri, i övrigt väckte den inte så mycket uppmärksamhet. Men det är kanske inte så illa att just 50 åriga gubbar spanar in och suktar efter nya Ford Capri EV då medelådern för att köpa en ny bil ligger just på 50 sträcket, kanske inte vad designavdelningen hade siktat in sig på men i alla fall.
Så designmässigt är det upp till dig om du gillar SUV Explorer eller sportcoupe Capri de är otroligt lika att köra bakom ratten, det vill säga mycket behagliga. Är det så att du gillar just crossover mellan SUV och Coupe i form av nya Ford Capri kommer det med ett pris, det vill säga ett lite högre pris. Jag rekommenderar att du kliver in hos din lokala Ford handlare och känner och klämmer på de båda bilarna för att skapa en egen uppfattning om favoriten, lite lustigt är att den sportigare Ford Capri har ett större bagageutrymme på längden 100 lite faktiskt (inte på höjden dock) så om de behöver lasta kan det kanske vara en avgörande faktor.
Oavsett om du väljer Ford Explorer eller Ford Capri tycker jag att de är bättre alternativ än donatorn ID då de är trevligare att köra och interiören är inte lika plottrig
Ford Capri
PREMIUM LONG RANGE AWD 340HK
Prestanda 0-100km/h 5,3 sekunder
Pris testbil med utrustning 719 600 kr Inkl. moms