Ducatis 2025 XDiavel V4 ansluter sig till sin syskonmodell Diavel med en Granturismo V4 motorn och en monocoqueram

Andelen Ducati-modeller som inte drivs av desmo-motorer ökar långsamt men säkert. Hängivna Ducat-fans vrider sig när deras vassaste ”Desmo” signum långsamt ersätts av ”vanliga” motorer. Men klassiska ventillyftare kräver mindre underhåll och de som köär Adventure samt Cruiser vill inte lyfta toppen i tid och otid.

Marknaden har blivit mer priskänslig och vill ha värde för pengarna. En ny generation V4-motorer är lösningen, de är enkla att köra och enklare att leva med samtidigt som de erbjuder bra prestanda. Ducatis 1,158 Granturismo V4-motor som kom 2020, där desmo ersattes av traditionella fjädrar och ventilstyrning med fingerlyftare. 2022 anslöt sig Diavel V4 till Multistrada V4 till Ducatis Granturismo motorerna ocg Diavel har även fått samma motor. Nu har även Ducati XDiavel fått DNA från Granturismo.

Diavel är unik i stil som imponerande power cruisers med kraftfulla motorer och förfinade chassiinställningar med bra bromsar och fjädring som gör dem till några av de hetaste cruisers på marknaden. Granturismo V4 på XDiavel V4 är inte bara är kraftfullare med mycket vridmoment över ett brett varvtalsområde, den är även lättare med vassare prestanda och väggegenskaper.

Fakta 2025 Ducati XDiavel V4
- Displacement 1,158 cc
- Power 168 hp (124 kW) @ 10,750 rpm
- Torque 12.8 kgm (126 Nm, 93 lb ft) @ 7,500 rpm
- Wet weight no fuel 229 kg
- Seat Height 770 mm
- Maintenance service intervals 15,000 km / 24 months