Här är den senaste bygget från MotorWorld
Jag utgick från en helt ny KX450 till mitt SR Special Racer bygge. Jag började med att plocka bort luftburken för att installera Twin Air kit, det var sjukt krångligt och tog lite tid att få det gjort men är en riktigt trevlig uppdatering när den väl är på plats som tätar bättre än original och det är lättare att byta luftfilter.


Jag har monterat ett komplett avgassystem från LM Exhaust Italien, det är ett system i rostfritt stål med en ljuddämpare i titan med ett utblås i kolfiber. Byggkvaliteten och passformen är riktigt bra, jag har dock inte testat hur hojen går med systemet än men man märker att den andas mycket bättre än vad den gjorde med original och den är tyst så dem uppfyller nog senate ljudkrav.



Jag har alltid velat testa Ride Engineering styrkrona så jag har monterat deras med 22 mm offset med deras coola kit för styrfäste i ett stycke som inte viker sig när man lägger omkull hojen som original gör. Jag vet att många tycker att nya KX450 är lite väl kvickstyrd och nervös, men eftersom jag kör Supermoto där TM-hojarna är ca 100 mm kortare mindre offset så jag är både van vid och gillar nervösa hojar. Får man bara ordning på fjädringen brukar man lösa problemet med instabilitet, ska besöka Andreani i Pesaro om jag hinner.




Jag har kopplingskåpa från legendariska Boyesen Factory Racing, som alla lägger märke till när de spanar in hojen ”Factory Racing” säger de. Jag har även deras Supercooler vattenpump, men man måste demontera avgassystem, kylslangar med mera för att komma åt så jag väntar med det efter resan till Italien, byter även till siliconslangar samtidigt.


Jag valde att byta de flesta av bultarna till Pro Bolt titan och aluminium, panelbultarna är aluminium och bultarna i chassit är i titan, allt i supernice guld. Det är trevligt att de levererar monteringspasta till bultarna så att de inte ärgar och skär fast



Har satt dit Renthal twinring drev med 51 utväxling och en o-ringskedja från Moto-Master givetvis med titanbultar från Pro Bolt. Plast kommer från Cycra USA med dekaler, grafik och design från Effetti Racing från Italien. Hasplåt, skivbromsskydd och ramskydd kommer från Acerbis. Fotpinnar i titan är från Tweety. Jag ska montera Gripper överdrag asap. Jag väntar på att få broms- och kopplingsgrepp från Flo Motorsports innan det är dags att åka till Italien under påskens träning. När det gäller olja och smörjmedel förlitar jag mig på Midland Oil sedan 2005 som alltid har levererat den bästa kvalitén på marknaden.



Det här är så nära man kan komma en Kawasaki KX450 Special Racer som inte går att köpa i Sverige…



Stort tack till alla sponsorer i projektet

#BoyesenFactoryRacing – cool parts
#LMexhaust – Italian exhaust system
#Rideenginering – performance upgrades
#ProBolt – titanium and aluminium bolts
#Effettiracing – graphic and design from Italy
#Midlandoil – best swiss quality oil