Stellantis drar i bromsen på Charger, Chrysler Pacifica och Jeep Compass som svar på Trumps tullar

Tullkriget drabbar många, bilindustrin kommer få dra i handbromsen

Stellantis pausar produktionen av fyra modeller som svar på ”Liberation Day”tullarna som Trump har utlyst trädde i kraft av den federala regeringen i veckan, nu har de dock pauysats i 90 dagar då tullkriget med Kina har eskalerat.

Detroit News rapporterar att linan för Dodge Charger, Chrysler Pacifica, Jeep Compass och Jeep Wagoneer S alla kommer att stoppas i minst två veckor, och följdeffekterna kommer omedelbart att påverka ”flera” USA monteringsband med upp till 900 uppsägningar, enligt ett e-post som publikationen fått.

Med omedelbar verkan har produktionen stoppats vid både företagets Windsor Assembly i Ontario, Kanada, och dess Toluca Assembly Plant i Mexiko. Windsor bygger både Pacifica och Charger; Toluca är hemvist för Compass och Wagoneer S. Windsor kommer att pausas i två veckor, medan Toluca kommer att köra på tomgång i en månad. Compass är ett av endast två fordon som Stellantis säljer i USA med ett startpris under 30 000 USD. Den andra, Dodge Hornet, är baserad på samma plattform och även den monteras utanför USA. Den delar produktionslinje med Alfa Romeo Tonale i Turin, Italien. Windsor var också tidigare planerad att producera nästa generations Compass, som också är i paus på obestämd tid medan Stellantis omvärderar sin post-Tavares elektrifieringsstrategi. I

Enligt uppgift skickades till torsdagsmorgonen berättade Stellantis amerikanska COO Antonio Filosa för de anställda att det skulle bli effekter på ”flera av våra amerikanska drivlinor och anläggningar som stöder dessa operationer”, och i det här fallet inkluderar dessa effekter uppsägningar.

Hittills kommer de att träffa Indiana Transmission Plant, Kokomo Casting Plant och Kokomo Transmission Plant, tillsammans med Warren och Sterling Heights stämplingsanläggningar. President Trump säger att tullarna på 25 % är en del av en strategi som kommer att leda till ”enorm tillväxt i bilindustrin.” Analytiker förutspår att tarifferna kommer att höja priserna allt från $3 000 till mer än $10 000 per fordon.

Vi får se om Stellans pausar detta nu när Trump pausar tullarna…

Peter Mackhé
Peter Mackhé
Peter Mackhé är grundaren av MotorWorld och har en lång passion för allt som rör motorer. Med ett särskilt intresse för bilar och motorcyklar startade han MotorWorld för att skapa en plattform där alla motorentusiaster kan samlas och dela sin glädje. Peter har en bakgrund inom både racing och hemmabyggen och brinner för att sprida nyheter och berättelser om allt från klassiska fordon till de senaste innovationerna inom motorvärlden.

Mer från samma skribent

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Relaterade artiklar

Annons

Senaste artiklarna

SD vill förbjuda friktionsdäck på sommaren – hänvisar till ökad säkerhet

SD vill utreda förbud mot friktionsdäck på sommaren – med hänvisning till trafiksäkerhet och bromssträcka. Förslaget behandlas just nu i riksdagen.

Nya 2025 Red Bull Romaniacs Adventure Bike – Raceklass

I år kommer Adventurehojar ställa upp i Red Bull Romaniacs Skall bli spännande att se när galningar ställer upp med sina stora bumlingar i elänndig...

Highlights 2025 EnduroGP Portugal Rnd 1

Här har du sammandrag från årets EnduroGP premiär Col specialsektion i början med rejält hopp som förarna fick visa vad de gick för. Det var...

Vill du hålla dig uppdaterad med de senaste motornyheterna?

Följ oss för att få de senaste nyheterna om allt från bilar och motorcyklar till racing och hemmabyggen. Vi håller dig informerad om de mest spännande nyheterna inom motorvärlden!

Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev godkänner du att få utskick från MotorWorld.se samt att vi lagrar din e-postadress i enlighet med vår personuppgiftspolicy.