Ford har uppdaterat sin Mustang GT till i år och vi fick möjlighet att testa den under en vecka.
Om vi börjar med uppdateringarna har fronten vässats den är nu lägre och aggressivare. Inuti har man bytt ut de analoga mätarna till en digital display. Motorn har fått sig en översyn där motorn nu levererar 450 hästar istället för tidigare 418 hästar, tack vare ny insprutning.
Även fjädringen är uppdaterad med ”MagneRide” fjädring som anpassar sig efter de olika inställningarna som finns från standard till race, track, dragrace och regn, dessa har i princip flyttat ned från den extrema banbilen Mustang GT 350R. Enkelt förklarat har man metallpartiklar i oljan som går att ändra viskositet (tjocklek) i oljan med hjälp av elektromagnet.
De olika mapparna ändrar även motorkaraktär och de gör verkligen stor skillnad i bilens uppförande och ljudkuliss, man får även olika varv- och hastighetsmätare i den digitala displayen beroende på vilken inställning man kör på, min favorit var track som även kopplade bort antispinn så att man kunde spinna loss och sladda i kurvorna.
Jag är normalt skeptisk till digitala mätare men här har Ford verkligen lyckats och man får en riktigt skön upplevelse – trackläget liknar displayen på en sporthoj.
Nåväl nog av det tekniska och till det viktigaste
Som sagt hade jag bilen under en vecka och jag körde den verkligen i ur och skur då det var ömsom regn ömsom sol under midsommarveckan då jag hade bilen till förfogande. Den konfiguration som bilen hade var V8 kupé med en underbar manuell växellåda och ”performance package” där man får uppdaterade bromsar, fjädring från italienska Brembo och Michelin Pilot Sport Cup 2 däck. Exakt så som jag skulle välja om jag skulle beställa en ny Mustang – Bullitt versionen står givetvis högt på önskelistan med mer effekt och supersnygga detaljer, vi får förhoppningsvis tillfälle att återkomma till den under hösten.
Under veckan hann jag hann ta en kvällsfika i Trosa, en lunch i Vaxholm och midsommarfirande i Sigtuna samt en hel del buskörning, Ford Mustang GT bjuder verkligen till bus. Det är inte bara bakom ratten som hornen växer i pannan, även omgivningen förväntar sig att man skall bjuda på burnouts och sladdar. Jag parkerade Mustangen utanför min amerikanska frisör och hans barber shop Grease & Peace på Kungsholmen och de hade vadslagning om jag skulle göra en fet burnout när jag åkte därifrån och de följde ljudet när Mustangen ylade iväg med vällust.
Hur är då nya Ford Mustang att köra?
Vi måste börja med motorn som är det som alt kretsar sig kring, den ligger mjukt och fint på 620 rpm vid tomgång och väntar på att man skall ställa sig på gasen och när man väl accelererar iväg bär det av ordentligt. Den tar dig från 0-100 kilometer i timmen på 4,3 sekunder, men det handlar inte bara om siffror det är känslan som den bjuder på. När man går på full acceleration från ettan till tvåan spinner den loss ordentligt och för den ovana kan det komma som en obehaglig överraskning.
”För oss som älskar motorer och snabba bilar inbjuder Ford Mustang GT till konstant bus, att ha racemappen och öppna fönster med full gas ger dig en ljudkuliss som bara en amerikansk V8 kan bjuda på”
Sedan har många förutfattade meningar att amerikanska bilar har dålig väghållning, det kan möjligtvis stämma på 60-70 talet, men dagens Ford Mustang GT har en otroligt bra känsla till vägen och ett grepp utöver många andra GT-bilar.
Frågan som jag alltid ställer mig när jag sitter bakom ratten på en bil är vem är den optimala kunden. Ford Mustang GT både syns och hörs så alla som köper tyska dyra bilar med massor av effekt får man en bil som inte sticker ut så mycket då de är lika sina systerbilar. Sedan har vi alla som älskar italienska GT-bilar de gillar ofta allt med Italien, men de skulle kunna vara potentiella köpare om de tog sig en provtur.
Framförallt passar Ford Mustang GT alla oss som älskar motorer, för hela bilen bygger på den amerikanska drömmen med att kunna köra en bil med effekt i överflöd Det går absolut att köra en ny Mustang med V8 och ha den till vardags, den är riktigt skön på motorväg. Men jag tror att det är den optimala bilen för den som älskar bilar och kraftfulla motorer och vill ha en bil utöver det vanliga, här kan man få det utan att betala astronomiska summor.
”Ford Mustang GT är troligtvis en av de sista utposterna med en bil med en kraftfull V8 motor utan överladdning och eldrift, helt enkelt sista chansen att få äga och köra en äkta muskelbil från USA”