Tycker du att en ”vanlig” Ford Mustang GT är för tam – spana in Roush Mustang
Roush uppgraderingen kostar 23 tusen dollar (lite drygt 200 000 svenska kronor) då får en kompressor som levererar mer hästar, fetare ljud och bättre fjädring för att hantera all kraft. Jack Roush var ingenjör hos Ford på motoravdelningen 1964.
Idag trimmar han bilar så som han vill ha dem. Företaget modifierar dagens Ford Mustang med mer effekt och bättre väghållning för att möta kundernas önskemål.
Det nya kittet ”Stage 3” ger din Ford Mustang mer ljud, bättre fjädring och mer effekt. Roush börjar med en Ford Mustang GT och monterar en TVS R2650 kompressor med portade toppar i Fors 5,0-liters V8. Att montera en kompressor på en V8 ger alltid bra resultat, Roush har lyckats krama ut 710bhp och 610lb ft vridmoment. Betydligt häftigare än en standard Mustang GT.
Man har monterat ”coilover” stötdämpare som är justerbara så att du kan anpassa bilen när du kör till och från jobbet under veckorna och när du skall ut på banan under helgen. Roush har monterat 20 aluminiumhjul och bättre däck, Stage 3-bilen klarar över 1G sidogrepp. Det är rejält grepp för den som undrar vad det betyder på ren svenska.
Du har även valfritt ljud. Du har en liten låda dör du kan välja mellan ‘active exhaust’ i olika lägen mellan “a subtle burble till full-blown roar”. Att öppna upp avgassystemet till ”full-blown roar” är kul om man vill ha uppmärksamhet, men inte lika roligt för din omgivning.
Det finns till och med en avgasapp, som möjliggör GPS-riktad ”zonkontroll” som låter dig fixa ljudet via din smartphone.
Karossen är uppdaterad med Stage-3- och Roush logo baktill.
Varje Stage 3-bil levereras med en treårig/5 800 mils garanti och en femårig/ 9 500 mils drivlinjegaranti. Konverteringen kostar 22 925 USD eller ungefär 200 000 kronor – problemet kvarstår dock att skeppa över Mustangen till USA för konvertering, likaså att hantera garantifrågor om det skulle uppstå problem. Bilder – Roush