AI bilder på nya bilar från Volvo har orsakat massförvirring på Facebook

AI innehåll med falska 3D-renderingar sprider desinformation, bilbranchen är inte redo

Det här fotot är inte AI genererat och helt falsk information – men det här är bara toppen på isberget av desinformation på sociala medier den här månaden, tiotusentals människor trodde verkligen att det var spionbilder av två nya Volvo och hyllade på biltillverkarens återkomst till deras forna klassiker. Sen kommer debatten med tusentals fler kommentatorer som förklarar att det uppenbarligen är en AI-genererad bild, hur kan någon vara dum nog att tro något annat?

Screenshot

Detta är ett olycksbådande tecken på hur AI kan förstöra trovärdigheten totalt för sociala medier

Bilderna är i själva verket renderingar skapade av den digitala konstnären Jordan Rubinstein-Towler, som publicerade dem på sin Instagram den 28 januari. Han har gjort skisser och 3D-renderingar i flera år. De två Volvobilarna är bara hans senaste projekt. Han har haft kul med med AI tekniken, hånat designskisser och kamouflerade spionfoto på Instagram under de senaste sex månaderna.

Hur kommer det sig att vi får mängder av desinformation?

Den stora poängen är att att förlita sig på AI – för att skapa eller lösa eller filtrera världen omkring oss – det dödar våra redan minskande färdigheter i kritiskt tänkande. Slutsatsen styrks av av en nyligen genomförd studie av Microsoft. (företaget som investerar 80 miljarder dollar i AI bara i år.) När samhället kämpar för att anpassa sig till dessa nya teknologier kommer problem att dyka upp på platser vi inte förväntar oss. Det kommer rubba den känsliga balansen som tidigare gjorde att en amatör 3D gör roliga skisser i bilbranschen, tekniken har gjort fantastiska framsteg. Konstnärer ”fixar” bilar med ful design (kom ihåg alla som fixade BMW omdebatterade njurar, eller hartänder), man skapar konstiga drömbyggen eller använder faktiska spionfotografier för att håna framtida modeller. Kreatörerna har stor talang och kan få ett stort antal följare och tjäna stora pengar.

Källa till artikel och bilder – The Drive

Peter Mackhé
Peter Mackhé
Peter Mackhé är grundaren av MotorWorld och har en lång passion för allt som rör motorer. Med ett särskilt intresse för bilar och motorcyklar startade han MotorWorld för att skapa en plattform där alla motorentusiaster kan samlas och dela sin glädje. Peter har en bakgrund inom både racing och hemmabyggen och brinner för att sprida nyheter och berättelser om allt från klassiska fordon till de senaste innovationerna inom motorvärlden.

Mer från samma skribent

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Relaterade artiklar

Annons

Senaste artiklarna

Galen endurotävling – British Extreme Enduro Round 2 

Höjdpunkter och resultat från 2025 Wild Willy’s Extreme, British Extreme Enduro Championship deltävling två Race kördes på Parkwood Off Road Center där Billy Bolt och...

Kia EV4: Ny elbil med innovativ design och avancerade funktioner

Kia EV4 presenteras inför Kia EV Day 2025 med en ny exteriör och avancerade tekniska lösningar – finns både som sedan och hatchback.

adidas & Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team Collection – nu finns F1 kläder även hos adidas

Kollektionen är för hela teamet förare, ingenjörer, mekaniker och alla som gillar F1 adidas tar med sig det bästa av sin 75-åriga historia inom...

Vill du hålla dig uppdaterad med de senaste motornyheterna?

Följ oss för att få de senaste nyheterna om allt från bilar och motorcyklar till racing och hemmabyggen. Vi håller dig informerad om de mest spännande nyheterna inom motorvärlden!

Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev godkänner du att få utskick från MotorWorld.se samt att vi lagrar din e-postadress i enlighet med vår personuppgiftspolicy.