Audi presenterar en uppgraderad version av sin laddhybrid A3 Sportback TFSI e, som nu kombinerar effektiv eldrift med förbättrad bensinmotor. Den nya versionen har ett större batteri på 25,7 kWh, vilket nästan fördubblar räckvidden till upp till 143 kilometer enligt WLTP. Detta gör A3 Sportback TFSI e ännu mer lämplig för utsläppsfri körning i vardagen, samtidigt som den bibehåller sina sportiga köregenskaper.
Ny bensinmotor och kraftfullare eldrift
Den uppdaterade drivlinan i A3 Sportback TFSI e består av en ny 1,5-liters turbobensinmotor (TFSI evo2) och en uppgraderad elmotor. Den nya bensinmotorn ersätter den tidigare 1,4-litersmotorn och levererar förbättrad effektivitet genom en rad högteknologiska funktioner som variabel turbingeometri och en högre kompression på 11,5:1. Med ett injektionstryck på 350 bar, samt optimerade kylkanaler, uppnår motorn högre verkningsgrad, vilket sänker bränsleförbrukningen och utsläppen.
Elmotorn, som är integrerad i S tronic-växellådan, har en effekt på 85 kW och ett vridmoment på 330 Nm. Den sexväxlade dubbelkopplingsväxellådan har dessutom förstärkts för att hantera den ökade systemeffekten. Resultatet är en dynamisk och smidig körupplevelse, där kombinationen av el- och bensinmotor möjliggör ett systemvridmoment på 400 Nm i 45 TFSI e-versionen.
Förbättrad räckvidd och snabbare laddning
Batterikapaciteten har fördubblats i nya A3 Sportback TFSI e, vilket ger en räckvidd på upp till 143 kilometer. Batteriet består av 96 prismatiska celler som lagrar 50 % mer energi än tidigare. För första gången erbjuder Audi även DC-snabbladdning med en effekt på upp till 50 kW, vilket gör att batteriet kan laddas från 10 till 80 procent på under 30 minuter. Laddhybriden kan också AC-laddas med upp till 11 kW via en trefas-laddare, vilket gör det enkelt att ladda bilen hemma eller vid publika laddningsstationer.
Prestanda och köregenskaper i två nivåer
A3 Sportback TFSI e finns i två versioner: A3 Sportback 40 TFSI e och A3 Sportback 45 TFSI e. Den förstnämnda kombinerar en bensinmotor med en effekt på 150 hk och elmotorn för att ge en total systemeffekt på 204 hk. Modellen accelererar från 0 till 100 km/h på 7,4 sekunder och har en topphastighet på 225 km/h. I 45 TFSI e ökas systemeffekten till 272 hk, vilket ger snabbare acceleration – 0 till 100 km/h på 6,3 sekunder – och en högre topphastighet på 237 km/h.
Båda modellerna har dessutom en topphastighet på 140 km/h vid ren eldrift. Bilen är utrustad med Audi drive select-kördynamiksystem som standard och erbjuder flera körlägen som optimerar bilens prestanda beroende på förarens behov.
Förbättrade tekniska funktioner och utrustning
Audi A3 Sportback TFSI e har också fått förbättrade köregenskaper tack vare en omarbetad fjädring och stötdämpning. Litiumjonbatteriets placering under baksätet har gett en något tyngre axellastfördelning baktill, vilket har krävt finjusteringar av chassit för att bibehålla bilens sportiga karaktär. Den elektromekaniska styrningen har också förbättrats för att ge bättre precision vid höga hastigheter och smidigare manövrering vid parkering.
Interiört är A3 Sportback 45 TFSI e utrustad med S line exteriörpaket, som inkluderar S-specifika designelement som en S-formad takspoiler och en svartlackerad kylargrill. Den grafiskt uppdaterade Audi virtual cockpit visar nu mer detaljerad information om drivlinan, inklusive aktuell effekt, laddningsnivå och räckvidd.
Priser och tillgänglighet
Audi A3 Sportback TFSI e finns nu tillgänglig för beställning hos Audis återförsäljare. Priserna börjar på 498 000 kr för A3 Sportback 40 TFSI e Proline, medan A3 Sportback 45 TFSI e S line startar på 535 000 kr.