BYD Atto 3 får lågt betyg av Euro NCAP för sin förarassistans

BYD Atto 3, en populär elbil från den kinesiska biltillverkaren BYD, har fått ett väldigt dåligt betyg för sina förarassistanssystem i Euro NCAP senaste utvärderingar för 2024. I testerna bedömdes Atto 3 förarassistansfunktioner som otillräckliga, vilket resulterade i ett ”not recommended”-betyg.

Otillräckliga assistanssystem

Euro NCAP testresultat visar att BYD Atto 3 förarassistanssystem inte klarar av att möta de förväntningar som ställs på moderna elbilar. Systemet, som marknadsförs som ”Adaptive Cruise Control”, visade sig ha flera brister. Systemets förmåga att detektera och reagera på hastighetsbegränsningar var inkonsekvent, och det misslyckades med att anpassa hastigheten inför kurvor och vägkorsningar. En annan stor svaghet var att systemet inte kunde hantera situationer med en okontaktbar förare på ett adekvat sätt – om föraren inte reagerade så kopplades endast körfältsassistansen ur medan farthållaren förblev aktiv.

Dessutom saknade bilen en fungerande hands-on-monitorering för att säkerställa att föraren har händerna på ratten, vilket gjorde att Atto 3 tappade viktiga poäng. Sammantaget fick bilen endast 55 % i kategorin ”Assistance Competence” och 35 % i ”Safety Backup”, vilket ledde till det låga betyget.

Kritik från testet

Enligt Euro NCAP kommentarer är BYD Atto 3 system inte tillräckligt robust för att möta europeiska säkerhetsstandarder. Bristen på snabb och korrekt respons från adaptiv farthållare och körfältsassistans gör att systemet inte anses vara pålitligt i alla trafikscenarier. Systemet misslyckades också med att korrekt identifiera vissa temporära hastighetsgränser, vilket ledde till ytterligare nedslag i poängsättningen.

Den här kritiken kan komma att påverka BYD rykte på den europeiska marknaden, där säkerhet och avancerad förarassistans blir allt viktigare faktorer för konsumenter. BYD har ännu inte kommenterat Euro NCAP resultat, men det återstår att se om företaget kommer att uppdatera sina system för att bättre möta de krav som ställs i Europa.

Via Euro NCAP

MotorWorld.se
MotorWorld.se
MotorWorld är en nyhetsplattform för alla motorintresserade, med fokus på glädjen och passionen för fordon i alla dess former. Här hittar du nyheter om allt från bilar och motorcyklar till hemmabyggen och racing.

Mer från samma skribent

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Relaterade artiklar

Annons

Senaste artiklarna

DS Automobiles kommer med ny elbil som har upp till 75 mils räckvidd

DS Automobiles lanserar en helt ny elbil den 12 december, med en räckvidd på upp till 75 mil DS Automobiles är redo att möta framtidens...

Allt om att köra på isiga vägar

Tips hur du förbereder dig själv, bilen och din körning inför vintern Förrädiskt väglag När det är mycket snö ute är de flesta försiktiga och kör...

Officiellt: Jorge Prado kör AMA Supercross och Outdoor för Kawasaki

Den flerfaldiga världsmästaren Jorge Prado flyttar till USA Monster Energy Kawasaki och Monster Energy Pro Circuit Kawasaki förbereder sig för ännu ett spännande säsong 2025....

Vill du hålla dig uppdaterad med de senaste motornyheterna?

Följ oss för att få de senaste nyheterna om allt från bilar och motorcyklar till racing och hemmabyggen. Vi håller dig informerad om de mest spännande nyheterna inom motorvärlden!

Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev godkänner du att få utskick från MotorWorld.se samt att vi lagrar din e-postadress i enlighet med vår personuppgiftspolicy.