Efter att Caterham presenterade designkonceptet för den eldrivna sportcoupén Project V på Goodwood Festival of Speed förra året, har det nu blivit klart att Yamaha ska leverera drivlinan. Caterham bekräftade nyligen att Yamaha Motor blir den officiella leverantören av e-axeln. Detta tar Project V-projektet in i en ny utvecklingsfas. Yamaha ska leverera en lätt och kompakt elektrisk drivlina, i linje med Caterhams DNA – med fokus på enkelhet och körglädje.
Presentationen av Project V
Caterham presenterade Project V som deras första eldrivna sportbil. Den minimalistiska designen och låga vikten gör den enkel att köra. Projektet övervakas av Caterhams moderbolag, VT Holdings, och utvecklas av Tokyo R&D, en japansk ingenjörsfirma. Bilen förväntas vara redo för massproduktion 2025 och kommer att inkludera Yamahas specialutvecklade eldriftssystem.
Specifikationer för Project V
Project V är utformad för att kombinera prestanda och körglädje med modern teknik. Med en elektrisk motor på 272 hästkrafter och en räckvidd på upp till 400 km enligt Caterham, erbjuder den imponerande prestanda. Den accelererar från 0 till 100 km/h på under 4,5 sekunder. Bilen har en 2+1 sittkonfiguration, med möjlighet till 2+2, och är byggd med en blandning av kolfiber och aluminium för att hålla vikten nere.
Yamaha som leverantör av e-axeln
Yamaha bidrar med sin senaste teknik inom elektriska drivlinor, inklusive den e-axel som ska integreras i Project V. Genom sitt samarbete med Caterham levererar Yamaha inte bara drivlinan, utan också teknisk expertis inom rörelsekontroll, vilket stärker bilens dynamik. Detta partnerskap ger Yamaha en möjlighet att utöka sin närvaro inom elbilssektorn, i linje med deras satsning på hållbara mobilitetslösningar.
Detta är första gången som Caterham och Yamaha samarbetar på denna nivå, vilket gör projektet extra intressant för bilentusiaster.
Nästa steg i utvecklingen
Caterham och Yamaha planerar att färdigställa en prototyp av Project V till mitten av 2025. Då kommer bilen att vara redo för den sista fasen inför kommersiell produktion. Med Yamaha som partner behåller Caterham sitt fokus på låg vikt och körglädje, trots övergången till eldrift. Målet är att leverera en elbil som erbjuder samma sportiga körupplevelse som varumärkets förbränningsmodeller.
Framåt för Project V
Samarbetet mellan Caterham och Yamaha för Project V signalerar en betydande utveckling för eldrivna sportbilar. Yamahas avancerade e-axel och tekniska bidrag ger Caterham en solid grund för att utveckla en spännande, lätt och responsiv elbil. Med projektet på väg mot massproduktion, ser vi fram emot att se vad detta partnerskap kan åstadkomma när Project V når marknaden under 2025.