Drill baby drill utropade Donald Trump under valkampanjerna han ska pumpa upp olja som aldrig förr…
Trump, numera tillträdande presidenten, kommer ta upp frågan om elbilar och bensinbilar med den starkt protektionistiska politik han avser att föra. Vi kan förvänta oss handelstullar till Kina och kanske Europa för elbilar. Frågan är särskilt viktig för hans väljarbas: Enligt en Gallup-undersökning publicerad i april 2023 vägrar 71 % av republikanerna att överväga att köpa ett batteridrivet fordon, jämfört med bara 17 % av demokraterna.
Donald Trump gjorde inte elbilar till ett centralt tema i sin kampanj, men han gjorde en poäng av att upprepade gånger kritisera dem som ett sätt att sparra med sin motståndare, som han felaktigt anklagade för att vilja förbjuda bensinbilar.
För Trump är elbilar ett slags kätteri. Han ifrågasätter deras miljöförtjänster och anklagar dem för att ha banat väg för Kina, det har drivit amerikanska biltillverkare i konkurs och skapat massiv arbetslöshet för arbetare. Däremot främjade Joe Bidens presidentskap aktivt elbilar, med stora skattelättnader – upp till 7 500 dollar (eller 6 982 euro) vid köp av en ny elbil och 4 000 dollar för en begagnad. Som ett resultat gick elbilar från 1 % av registreringarna 2019 till 7 % 2024. I augusti sa Trump till Reuters att han hade för avsikt att eliminera alla dessa förmåner.
Som president kan Trump även utmana det offentliga investeringsprogrammet på 7,5 miljarder dollar som syftar till att påskynda byggandet av ett nätverk av 500 000 laddstationer över hela USA. De subventioner som betalas ut till tillverkare för att hjälpa dem att anpassa sig till övergången till elfordon är också i fara.