DS N°8 tar upp konkurrensen med dagens allt hetare elbilsmarknad med en cool EV
DS N°8 och är den franska tillverkarens nya flaggskepp. Baserad på STLA Medium-plattformen, som Peugeot 3008 och 5008, Opel-Vauxhall Grandland och så vidare, den har högteknologisk interiör gott om plats för alla passagerare och massor av lyx.
DS N°8 är en renodlad elbil som ska ha en räckvidd på 75 mil, en EV GT helt enkelt. Den har ett batteripaket med en maximal kapacitet på 97,2 kWh, kommer antingen med framhjulsdrift eller fyrhjulsdrift.
Här är alla detaljer…
DS N°8, exteriör
Nya DS-flaggskeppet är 4,82 meter lång, 1,90 meter bred, 1,58 meter hög och har en lång hjulbas på 2,90 meter. Men det är i själva verket en elektrisk crossover i D-segment som ser ut som coupé då DS har velat ge den en låg luftmotståndskoefficient (Cx) so ligger på endast 0,24, trots en ganska stor frontyta på 3,5 kvadratmeter.
En av designhöjdpunkterna är de främre dörrhandtagen som är infällda i dörrarna kommer fram när det behövs (som på flera andra elbilar) medan de bakre handtagen är integrerade i C-stolpen.
Precis som de flesta nya elbilar är fronten på DS N°8 utrustad med elektriskt manövrerade luftintag, som kan öppnas eller stängas med hjälp av klaffar för att förbättra räckvidden, alla lättmetallfälgar som varierar i storlek från 19 till 21 tum har en optimerad design som syftar till att förbättra luftmotståndet positivt.
Avslutningsvis har bakdelen också designats av franska ingenjörer för att erbjuda den bästa aerodynamiska prestandan, naturligtvis utan överdrifter av ”long tail” sportbilar. Bagageutrymmet nås via en generös elektriskt manövrerad baklucka, flankerad av stora T-formade lampor.
DS N°8, interiör
Kupén i DS N°8 fina material som snyggt strukturerad aluminium i en stor del av instrumentbrädan. Men det är inte allt. Det finns även Nappa-läderklädda säten med integrerade nackstöd och massage-, värme- och kylfunktioner.
Vad vi kommer till tekniken visas instrumenteringen på en 10,25-tumsskärm med en 16-tums pekskärm i mitten. Kompletterar den tekniska utrustningen är en ny generations head-up-display med augmented reality-funktion, en invändig backspegel med kamera och ett mörkerseendesystem som lyfter fram faror i direkt i displayen.
Dessutom kan navigationssystemet nu automatiskt planera nödvändiga laddningsstopp, med hänsyn till önskad laddningsnivå vid ankomst. Batteriet är alltså förberett för snabbladdning och enligt DS uttalande i detta tidiga skede kommer själva inbyggda laddaren några månader efter marknadslansering också att stödja Plug & Charge, så det kommer inte att behövas identifiera sig via en app eller laddningskort.
Slutligen, som på alla nya DS-bilar, infotainmentsystemet även ChatGPT-baserad röstigenkänning och när det gäller ljud är sitter det exklusivt Focal Electra 3D med 14 högtalare. Som grädde på moset finns det alltså fyra USB-C-portar och kompatibilitet med Android Auto och Apple CarPlay.
Som tillbehör finns glastak med en beläggning utformad för att hålla kvar infraröda strålar och därmed hålla värmen ute på sommaren och behålla den på vintern. Slutligen har bagageutrymmet en kapacitet på 620 liter, variabelt storlek tack vare möjligheten att fälla ner baksätena i en 40/20/40-konfiguration; maxvolymen har ännu inte specificerats.
DS N°8, motorer
Nya DS N°8 är den första STLA Medium-baserade bilen som finns tillgänglig i en Long Range-version med fyrhjulsdrift, det vill säga med ett 97,2 kWh batteri och två motorer, en per axel fram och bak.
Instegbilen är utrustad med det minsta tillgängliga 74 kWh-batteriet i detta tidiga skede, kommer bilen inte att vara utrustad med det 82 kWh mellanbatteri som finns hos dess ’kusin’ Opel -Vauxhall Grandland.
Hur som helst är 4×4 drivning i kombination med det stora batteriet en viktig egenskap för Stellantis-koncernen som åtminstone fram till nu endast marknadsfört 97,2 kWh-batteriet i kombination med framhjulsdrift på Peugeot E-3008 och E- 5008. I detta tidiga skede kan bilen konfigureras i tre mycket olika versioner:
DS N°8 | DS N°8 Long Range | DS N°8 Long Range AWD | |
TractionPower (continuous and peak)Maximum torque | Front230-260 PS345 Nm | Front245-280 PS,345 Nm | Integral350-378 PS,511 Nm |
0-62 mph / top speed | 7.7 sec. / 118 mph | 7.8 sec. / 118 mph | 5.4 sec / 118 mph |
Declared consumption (WLTP) | 4.8 mi/kWh | 4.8 mi/kWh | 4.4 mi/kWh |
Net battery capacity | 74.0 kWh | 97.2 kWh | 97.2 kWh |
WLTP range | approx. 355 miles | approx. 466 miles | approx. 426 miles |
Maximum AC/DC charging power | 11 / 160 kW | ||
DC charging time | 27 min (20-80%) | ||
Charging speed | 1.6 kWh/min | 2.2 kWh/min | 2.2 kWh/min |
Charging range | approx. 7.9 mi/min | approx. 10.3 mi/min | approx. 9.4 mi/min |
Price | n.a. | n.a. | n.a. |
Bortsett från denna information har DS inte i detta tidiga skede gått in i detalj om vilken typ av motorer som används på det nya flaggskeppet, men det är troligt att de alla kommer att vara permanentmagnet synkronmotorer baserad på samma plattform.
På tal om laddning, slutligen finns det en 11 kW inbyggd laddare för växelström som standard, med 22 kW-laddaren å andra sidan som finns som tillval vid ett senare tillfälle. I båda fallen är det dubbelriktade element.
DS N°8, priser och utrustning
Nya DS N°8 lanseras i Europa under första kvartalet 2025 och kommer initialt att finnas i klassiska beteckningarna Pallas och Etoile, båda med DS Active Scan Suspension-systemet som standard, som automatiskt justerar stötdämparna efter vägbanan via en magnetventil, och adaptiv farthållare. Priserna har ännu inte offentliggjorts.