Nya regler nästa år kan sätta stopp för laddhybridernas snabba framfart..
Det har uppdagats att dagens uppmätta förbrukning för plugghybrider inte stämmer överens med verkligheten
Flera nya laddhybrider klarar cirka tio mil på el. Men troligen kommer inte det att räcka framledes när EU skärper beräkningarna för hur mycket koldioxid bilarna släpper ut vid vanlig användning och inte bara vid uppmätt vid optimala förhållanden.
I dag beräknas laddhybridernas körsträcka på el till mellan 70 och 85 procent ensling dagens WLTP mätningar. Men en ny undersökning från International Council on Clean Transportation visar att den siffran kan vara klart överdriven.
ICCT:s undersökning visar att de flesta laddhybrider som används av företag bara körs mellan 11 och 15 procent på el. För privatpersoner stiger elanvändning till 45-49 procent. Inom EU betyder det att laddhybriderna släpper ut betydligt mer koldioxid per kilometer i verkligheten än enligt dagens beräkningsmodell.
EU känner sig, lurade av bilbranschen. Laddhybriderna går inte lika långt på el i verkligheten som under WLTP testerna, bilarnas förbränningsmotor används klart mycket mer än uppmätt och drar dessutom mer bränsle än under testerna.
Enligt ICCT:s beräkningar ligger förbrukningen på cirka 0,44 liter fossilt bränsle per mil för privatpersoner och så högt som 0,84 liter per mil för företagens laddhybrider. Jämför det med WLTP-siffran 0,17 liter per mil.
EU vill rätta till detta med en helt ny beräkningsmodell som ska börja gälla vid typgodkännanden redan nästa år. Bland annat ska den så kallade ”utility factor” som visar hur stor andel som körs på el justeras så att det överensstämmer bättre med verkligheten.
EU ställer även krav på att bilarna ska kunna snabbladdas och biltillverkarna måste redovisa bilens förbrukning på ett nytt sätt så att EU ska kunna uppdatera sin beräkningsmodell av hur stor andel av bilens körsträcka som faktiskt körs på el.