Innovativa elektriska E-Transit testad i Barcelona
Ford kommer lite sent in i racet när det gäller elektrifieringen av sin storlastare Transit med nya helt eldrivna E-transit. Konkurrenterna har redan lanserat sina EV-transportbilar men nu ger Ford dem en rejäl match med spännande tekniska lösningar och lång räckvidd.
Nya Ford E-transit bygger till stor del på stommen av dagens populära Transit, men den gamla Otto-motorn har fått ge plats för elkomponenter och batteripack från populära EV bilen Ford Mach-E som har vunnit många priser. Så drivlinan är beprövad men modifierad för transportbilen.
Batterierna sitter i mitten bakom förarplatsen och drivlinan på bakhjulen har en ny innovativ konstruktion med en gigantisk konstruktion i aluminum med skruvfjädrar, borta är bladfjädrarna som inte fick plats med batterierna, man har med detta fått oberoende bakhjulsupphängning likt den som sitter i vissa Ford personbilar bara mycket större, som ger bättre väghållning och komfort unikt för stora transportbilar.
Interiört känner man igen sig från tidigare Ford Transit till och med bränslemätaren är kvar som visar hur mycket batteri man har kvar istället för disel. Komforten är mycket behaglig och man slipper dieselknattret och möts istället av en tyst och mjuk gång.
Hedin som har agenturen för Ford i Sverige kommer ta hem två olika varianter av bilen
En med längd L3 längd i lastutrymme på 3533 mm H2/H3 vilket betyder andra eller tredje höjden denna kommer med en effekt på 184 hästkrafter eller i KW 135 med 430 Nm i vridmoment.
Den andra är L4 vilket innebär ett lastutrymme på 4256 mm och H3 den hösta varianten (denna varianten är populär bland motorfolk som vill bygga bodel och få in motorcyklar under) den kommer med effekt på 269 hästkrafter, vridmoment på 430 Nm.
Jag fick tillfälle att prova båda varianterna och den större (längre) varianten med mer effekt kändes ännu behagligare än den kortare med sin långa hjulbas, här visade den nya oberoende fjädringen verkligen sina framfötter. Jag provade att kränga fram och tillbaka i sidled och de svajade inte så som man är van att en transportbil gör, ett klart plus för körsäkerheten eller ”älgtestet”.
Så till den viktiga frågan när det gäller eldrivna transportbilar – räckvidden eller snarare ”räckviddsångesten”. Ford E-transit hör till de bästa i klassen med de beräkningar som man gör på blandad körning och stadskörning ligger siffrorna på 257 km respektive 402 km (vilket just nu är bäst i klassen) så 25-40 mil i optimala förhållanden. Fords tekniker har tittat på normal körsträcka för transportbilar per dag, det ligger på drygt 10 mil per dag, även under de värsta förhållanden som suger mycket batteri (ex vinterkyla snömodd) ska E-Transit klara 15 mil.
Så löser EV transportbilar allt, svar nej. De som har många transporter av olika slag kortare körsträckor med leveranser i städer är E-transit optimal, men så snart man ska mata lite landsväg kommer man än ett tag behöva förlita sig på en diesel.
Men med Ford Pro där kan kan koppla upp hela vagnflottan kan man enkelt kombilera och optimera mixen mellan transportbilar som drivs på EV eller diesel.
För alla småföretagare som använder skåpet på jobbet och kanske har den för att ta sig till motorbanan eller andra fritidsaktiviteter fungerar en E-transit? det beror på! Man får beräkna sina körsträckor och se hur man rör sig, ett alternativ är kanske att ha kvar de gamla dieselkärran och köpa en EV transportbil som tar de mesta av sträckorna under 20 mil/dag och köra diesel på de långa sträckorna till kontinenten.
Om man behöver köra längre sträckor får man använda den gamla kärran som går på disel till dess att nästa generation/evolution har kommit lite längre, med batteri och elförbrukning samt återvinning av energi och kanske kommer klara dubbla körsträckan och när man då byter ut sin EV transportbil kanske kan skrota den gamla dieselkärran.