Den spänstiga Ford Puma ST får efterlängtade 75 hästar till
Ford presenterar helt nya Ford Puma ST som för första gången kommer till Europa med Ford Performance hyllade kördynamik i en kompakt SUV och ett tillskott på 75 hästar. I samband med lanseringen släpper Ford en interaktiv filmserie för att visa upp den helt nya modellen. bilder – Ford
Puma ST drivs av en 1,5-liters EcoBoost-motor på 200 hästkrafter som sprintar 0–100 kilometer i timmen på 6,7 sekunder. Exklusiv prestanda, tuff styling och innovativa funktioner gör att bilen blir riktigt rolig att köra. Vi testade Ford Puma i början på året och imponerades av dess kördynamik men saknade lite med effekt.
– Riktiga entusiaster kommer inte nöja sig med mindre spänning bara för att livet kräver en ”förnuftigare” bil. Vi ville därför att Puma ST skulle vara lika spännande och kapabel som alla ST-modeller, utan att behöva rubba på Pumans praktiska funktion. Vi tror att vi har den bästa kompakta SUV:en i segmentet. Bilen känns uppkopplad och har den äkta ST-känslan. Det är en glädje att köra Puma ST, säger Stefan Münzinger, Europachef för Ford Performance.
Ford Puma ST får ökad prestanda för styrning och bromsar
Puma ST är den första kompakta SUV:en med differentialbroms, som optimerar greppet för framvagnen för att förbättra styrningen i kurvor och minimera understyrning. Systemet fördelar motorns vridmoment till hjulet med bäst grepp. Puma ST:s styrning är 25 procent snabbare och bromsarna 17 procent större jämfört med Pumas standardspecifikation.
– Styrning är ett fokusområde för alla ST-modeller eftersom det är nyckeln till interaktion mellan föraren och bilen. Puma ST:s respons är exceptionell. Den direkta och exakta reaktionen från bilen ger självförtroende, vilket är en viktig ingrediens för att körningen ska vara kul, säger Münzinger.
Aktiv avgasventilsteknik förstärker det naturligt sportiga trecylindriga motorljudet. Ford Performance anpassade avgasljudet för att bättre passa Puma ST:s mer förfinade SUV-karaktär. Modellen är ungefär en decibel tystare än Fiesta ST.
Puma ST har Fords cylinderavaktiveringssystem som automatiskt stänger av bränsletillföreslen och ventildriften för en av motorns cylindrar när motorn inte behöver full kapacitet. Tekniken kan sätta på eller stänga av en cylinder på 14 millisekunder, vilket är 20 gånger snabbare än en blinkning.