Ford Ranger Raptor – en stark premium pickis som kan klättra vart som helst

Ford Ranger Raptor tar sig fram lekande lätt i den absolut värsta terrängen

I början av veckan var jag och testade uppdaterade Ford Ranger Raptor i Finska urskogarna. Detta var tredje gången jag satt bakom ratten på dessa välbyggda pick-up bilarna. Första gången fick jag förmånen att köra den i Marockansk öken, andra gången runt Stockholm med omnejd.

Nu var det dags för Ford Ranger Raptor att bekänna färg i en oländig terräng uppför branta stenhällar, samt nedför i 22 graders lutning, över stora stenar och genom djupa vattenhål, samt slirades i djup blålera. Jag fick förmånen att köra testrundan bakom ratten ett par gånger, samt sittandes i baksätet som var riktigt bekvämt i skogsterrängen.

Jag vill nog påstå att detta är marknadens i särklass tuffaste terrängbil, det spelar ingen roll hur branta stenhällarna är, hur stora stenarna är och hur brant den eländiga terrängen är både nedför och uppför. Bara man lägger i rätt körläge så klättar den som en bergsget, riktigt imponerande hur den tar sig fram.

Först får man välja 2-hjusdrift eller 4-hjulsdrift med hög eller lågläge beroende på terräng och fart. Sedan finns det finns olika lägen för stenhällar, lera, nedförslut och man kan spärra bakdiffen så att den hela tiden driver på båda hjulen. Elektroniken är din bästa co-driver i skogen, bilen gör helt enkelt jobbet åt dig.

Det som imponerar ännu mer hur bra bilen klättrar i alla lägen är att den samtidigt är lika komfortabel och bränslesnål som en vanlig personbil. Det spelar ingen roll hur mycket det lutar eller markskillnad mellan de olika hjulen, bilen är knäpptyst inte ett knak eller knarr från chassiet eller inredningen. Man sitter bekvämt och säkert bakom ratten eller i baksätet.

Sedan måste jag lyfta av hatten till Ford för att de bjuder på snygg design och genomgående bra komponenter med Fox-dämpare och feta 285/70 R17 terrängdäck som även fungerar bra på landsväg. Det sitter även rejäla instegs rails på sidorna som även skyddar sparklådorna om man kasar över stora stenar. Man ser direkt att det är en Ranger Raptor då den har breda hjulhus, hög markfrigång och bredare spårvidd för att klara grov terräng.

Motorn är en slitstark disel fyra med dubbelturbo på 213 hästar och ett kraftfullt vridmoment på 500 Nm som är kopplad till en sömlös 10-växlad automatlåda. Man märker inte av den då den är otroligt tyst, precis som bilen i övrigt, likt en vanlig personbil.

Priset för Ford Ranger Raptor ligger på 533.984 kronor ex moms, bilen är fullutrustad med allt du behöver. Du får marknadens värsta pick-upp för terrängkörning. Men är du sugen får du skynda på då Sverige endast har blivit tilldelade 20 bilar.

Peter Mackhé
Peter Mackhé
Peter Mackhé är grundaren av MotorWorld och har en lång passion för allt som rör motorer. Med ett särskilt intresse för bilar och motorcyklar startade han MotorWorld för att skapa en plattform där alla motorentusiaster kan samlas och dela sin glädje. Peter har en bakgrund inom både racing och hemmabyggen och brinner för att sprida nyheter och berättelser om allt från klassiska fordon till de senaste innovationerna inom motorvärlden.

Mer från samma skribent

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Relaterade artiklar

Annons

Senaste artiklarna

DS Automobiles kommer med ny elbil som har upp till 75 mils räckvidd

DS Automobiles lanserar en helt ny elbil den 12 december, med en räckvidd på upp till 75 mil DS Automobiles är redo att möta framtidens...

Supermoto SM 2025

Dags att gå på gymmet, fixa hojar köra is och enduro eller cross i vinter för att hitta formen till nästa års Supermoto SM Här...

Tips hur du förbereder dig själv, bilen och din körning inför vintern

Allt om att köra på isiga vägar Förrädiskt väglag När det är mycket snö ute är de flesta försiktiga och kör med större säkerhetsmarginaler. Det är...

Vill du hålla dig uppdaterad med de senaste motornyheterna?

Följ oss för att få de senaste nyheterna om allt från bilar och motorcyklar till racing och hemmabyggen. Vi håller dig informerad om de mest spännande nyheterna inom motorvärlden!

Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev godkänner du att få utskick från MotorWorld.se samt att vi lagrar din e-postadress i enlighet med vår personuppgiftspolicy.