Ford Ranger Raptor tar sig fram lekande lätt i den absolut värsta terrängen
I början av veckan var jag och testade uppdaterade Ford Ranger Raptor i Finska urskogarna. Detta var tredje gången jag satt bakom ratten på dessa välbyggda pick-up bilarna. Första gången fick jag förmånen att köra den i Marockansk öken, andra gången runt Stockholm med omnejd.
Nu var det dags för Ford Ranger Raptor att bekänna färg i en oländig terräng uppför branta stenhällar, samt nedför i 22 graders lutning, över stora stenar och genom djupa vattenhål, samt slirades i djup blålera. Jag fick förmånen att köra testrundan bakom ratten ett par gånger, samt sittandes i baksätet som var riktigt bekvämt i skogsterrängen.
Jag vill nog påstå att detta är marknadens i särklass tuffaste terrängbil, det spelar ingen roll hur branta stenhällarna är, hur stora stenarna är och hur brant den eländiga terrängen är både nedför och uppför. Bara man lägger i rätt körläge så klättar den som en bergsget, riktigt imponerande hur den tar sig fram.
Först får man välja 2-hjusdrift eller 4-hjulsdrift med hög eller lågläge beroende på terräng och fart. Sedan finns det finns olika lägen för stenhällar, lera, nedförslut och man kan spärra bakdiffen så att den hela tiden driver på båda hjulen. Elektroniken är din bästa co-driver i skogen, bilen gör helt enkelt jobbet åt dig.
Det som imponerar ännu mer hur bra bilen klättrar i alla lägen är att den samtidigt är lika komfortabel och bränslesnål som en vanlig personbil. Det spelar ingen roll hur mycket det lutar eller markskillnad mellan de olika hjulen, bilen är knäpptyst inte ett knak eller knarr från chassiet eller inredningen. Man sitter bekvämt och säkert bakom ratten eller i baksätet.
Sedan måste jag lyfta av hatten till Ford för att de bjuder på snygg design och genomgående bra komponenter med Fox-dämpare och feta 285/70 R17 terrängdäck som även fungerar bra på landsväg. Det sitter även rejäla instegs rails på sidorna som även skyddar sparklådorna om man kasar över stora stenar. Man ser direkt att det är en Ranger Raptor då den har breda hjulhus, hög markfrigång och bredare spårvidd för att klara grov terräng.
Motorn är en slitstark disel fyra med dubbelturbo på 213 hästar och ett kraftfullt vridmoment på 500 Nm som är kopplad till en sömlös 10-växlad automatlåda. Man märker inte av den då den är otroligt tyst, precis som bilen i övrigt, likt en vanlig personbil.
Priset för Ford Ranger Raptor ligger på 533.984 kronor ex moms, bilen är fullutrustad med allt du behöver. Du får marknadens värsta pick-upp för terrängkörning. Men är du sugen får du skynda på då Sverige endast har blivit tilldelade 20 bilar.