Här kommer en testrapport med nya Ford Ranger Raptor som finns hos din lokala Ford-handlare
Efter två dagars test med nya Ford Ranger Raptor kring Essaouira i Marocko kan jag konstatarera att den tar sig fram i all eländig terräng med otrolig lätthet, men det viktigaste av allt den är mycket biffigare och klart snyggare en än standard Ford Ranger.
Testkörningen började med att köra på lite blandad terräng bestående av asfalt grusväg för att slutligen ta oss ut i ökenterrängen under första dagen med en bana i sanden där man verkligen fick gasa på för att bilen skulle gräva sig framåt i sanden så att man inte körde fast. Vi fortsatte med samma mix av terräng under dag två.
Det är otroligt kul att få sväva fram över sanddynerna med vackra vyer bakom ratten och man förvånas över att det går att ta sig fram överallt med en ”vanlig” bil som finns att köpa hos din lokala Ford-handlare.
Ford Ranger Raptor har fått extra hög markfrigång den har utökats med 51 mm, samt bredare spårvidd på 168 mm och ett kraftigare chassi som nu har spiralfjädrar med coola samt effektiva Fox-dämpare, skivbromsar bak och feta BF Goodrich däck som är speciellt framtagna för nya Ford Ranger Raptor. De har transformerat den till en bil som kan köra tuffa Baja sträckor och den gör en vanlig bilförare till en ökenracerförare.
Man även tagit fram en motor och drivlina för att den skall klara av att ta sig fram överallt. Motorn är en diesel med dubbelturbo för att den skall ta sig direkt från botten samt de bra effekt på topp, motorn levererar 213 hästar och har ett massivt vridmoment på 500 Nm.
Dieselmotorn är kopplad till en tioväxlad automatlåda som alltid ser till att du har rätt växel för din körning, både på vanlig väg och i eländig terräng. Sedan finns det olika lägen att välja mellan 2-hjulsdrift bak som standard samt 4-hjulsdrift i hög och lågversion beroende på terräng, om du kör fast är det bra att ha lågväxel som hjälper dig att ta dig loss.
Dessutom kan du även ställa in olika program och välja mellan automatväxling eller att växla manuellt med paddlarna bakom ratten. Men vid terrängkörning är det bäst att välja rätt program automat och se till och gasa på så gör bilen jobbet åt dig.
Givetvis är det inte samma kraftpaket som storebror Raptor F-150 men motorn gör sitt jobb oerhört effektivt och är samtidigt riktigt bränslesnål, det bästa av två världar helt enkelt.
Hur är nya Ford Ranger Raptor att köra?
Det är viktigt att man har koll på vad det är för bil man sitter i, en otroligt kompetent off-road maskin. Men trots att den tar sig fram överallt är den samtidigt riktigt komfortabel. De kraftiga BF Goodrich däcken samt Fox-dämparna passar bilen perfekt och sväljer dålig asfalt och konverterar dåliga grusvägar till komfortabla sköna reseturer. Jag imponerades även hur pass bra de lyckats förena grym off-road med komfort på vanlig väg.
Bilen är perfekt för dem som bor utanför stan eller i Norrland och vill ha en bil som sväljer dålig terräng och har bra markfrigång som säkerställer att du aldrig sitter fast när du ska någonstans.
Finns det några baksidor då, självklart kan man inte få allt här i världen. Med utökad markfrigång och ett chassi anpassat för tuff terräng blir bilen lite svajig och styrningen är inte lika precis som i en vanlig bil, men samtidigt byter de flesta bilköpare redan bort detta när de köper en SUV som är en förhöjd stadsbil. I fallet med Ford Ranger Raptor får du en riktig terrängbil utöver det vanliga som faktiskt lever upp till sin tuffa attityd.
Men kostar det så smakar det, närmare bestämt 478 360 kronor ex moms eller 597 950 kronor ink moms. Men samtidigt finns det nästan ingen hantverkare som köper en pick-up på firman utan att lägga till utrustning för 100-150 tusen kronor. Så nya Ford Ranger Raptor blir en bra affär för den som vill ha det värsta då den är färdig från fabrik.
Det enda tråkiga är att de flesta som köper tuffa terrängbilar köper dem imagens skull och sällan rastar dem i den off-road terräng som de verkligen är byggda för. Ford pratade dock om att råda bot på detta och skapa någon typ av off-road bankörning även i Sverige för dem som köper en Ranger Raptor så att de kan få testa hur kapabla deras super off-road verkligen är (alla kan inte åka ned till Marocko och köra i öknen).
För vem är då Ford Ranger Raptor kan man fråga sig?
Ford Ranger Raptor är en perfekt bil för dem som är i behov av en bil som klarar tuff terräng, som bönder eller entreprenörer som måste reka sin terräng och behöver en bil som tar sig fram överallt utan problem. Men den är även ett solklart hett alternativ för den som vill vara värst på parkeringen och vill snacka om Fox-dämpare, BF Goodrich däck och vill knäcka grannen som köpt en ny Mercedes pick-up och vill påtala att han helt enkelt har köpt en sminkad Nissan Navarra.
Alla hantverkare som kör motocross på helgerna och lastar prylar under veckorna bör ta sig en titt på Ford Ranger Raptor som matchar deras image helt perfekt.
Slutligen vill jag rekommendera alla som har tagit steget och köpt nya Ford Ranger Raptor att ta ut den i terrängen och låta den rastas i sitt naturliga element.
Extra tillbehör på Ford Ranger Raptor
– 150 mm bredare spårvidd
– Hasplåt i aluminium fram
– Terrain management system
(sand, lera, baja mode mm)
– Växelpaddlar på ratten
– Fox stötdämpare 2,5”
– Spiralfjädrar bak
– 17” fälgar med 285/70 R 17 terrängdäck
– Sidofotsteg i aluminium
– 52 mm höjd fjädring
– 213 hk diesel dubbelturbo
– Kraftigare skivbromsar runt om