Nu kan du köpa en Paris Dakar Honda CRF450RX för 320 tusen kronor
Honda Racing Corporation (HRC) har meddelat att man tillverkar ett begränsat antal CRF450RX Rally som kommer att säljas för tävlingsbruk.
En handbyggd Honda fabriksreplika cykel för öknen blir till verklighet med nyheten om nya CRF450RX Rally som privata/förare team kan köpa för att tävla med.
Motorcyklarna är mycket lika fabriksmaskinerna som körs av Ricky Brabec, Adrien Van Beveren och pojkarna, kommer att finnas tillgängliga via den europeiska Honda i Italien, RedMoto (teamet bakom Steve Holcombe i EnduroGP World Championship) de är begränsade till 50 stycken enheter, till en kostnad av 28 000 €.
Det är på tiden att officiella HRC Monster Energy Honda Rally teamet kommer med en Rally replica. De har varit den dominerande kraften de senaste åren i Dakar. CRF450 Rally är den för nuvarande den bästa inom kategorin…
Naturligtvis finns det en stark bas av privatpersoner som vill komma på de röda cyklarna på tävlingarna och den enda överraskningen för oss är att Honda inte har kommit med en produktionscykel förut nu. Med tanke på framgången och en närmast total dominans med KTM 450 rally är det tydligt att efterfrågan är där.
Nu lanserar Honda äntligen nya CRF450RX Rally (inte att förväxla med CRF450RX enduro) som kommer att vara tillgänglig för kunder att köpa. Ett fåtal tävlar redan i Dakar Rally 2025, inklusive Rally 2-utmanaren Romain Dumontier i HRC B-laget och italienska RS Moto Honda-truppen som ställer upp med amerikanska Jacob Argubright och Paulo Lucci (båda på bilden).
Technical Honda CRF450RX Rally
Engine
Engine type – Number of cylinders | Single cylinder, four-stroke |
Camshaft Valvetrain Configuration | Single Overhead Cams (SOHC/UNI-CAM) |
Gear Box | 6-speed |
Cooling | Liquid cooled |
Starter | Electric starter |
Chassis
Frame type | Aluminum Twin Tube |
Tank capacity (approx.) | 36 L |
2 front tanks with a pump | (22L) |
1 rear tank with a pump | (14L) |
Front brake disc diameter | 300 mm |
Rear brake disc diameter | 240 mm |
Rear subframe design | Self-supporting plastic tank |
Features Honda CRF450RX Rally
- 6-speed transmission based on the CRF450RX to ensure the top speed required for rally riding
- Rally tower for optimal placement of navigation equipment while maintaining legroom visibility on the front side of the vehicle
- Exterior-integrated tank and rally seat that do not interfere with rider activity and help reduce rider fatigue during long rally raids
- Intake and exhaust systems that contribute to increased power output
- Air cleaner with integrated electrical box to prevent contamination under extreme conditions
- Toughened frame, swingarm, and other controls based on the CRF for rally use
- Suspension system is based on the CRF but specially set up for rally use
- Guards to protect important functional parts