Jag tog en lunch ute i Upplands Väsby med Mats Larsson som är ansvarig för racingavdelningen och R&D på Öhlins.
Det är stort och spännande och det råder i princip fotoförbud när man är i lokalerna, man får fråga om det är okey att ta en bild. Mats öppnade av misstag en dörr till ett rum fullt med motorcyklar som inte fick visas, den åkte igen lika snabbt som den öppnades.
Mats Larsson är en otroligt trevlig norrlänning, han är en ikon inom racing världen över. Alla motorcykeltillverkarna i Världen som sysslar – eller har sysslat – med Racing vet vem Mats är.
Mats har varit med sedan tidigt åttiotal och varit med och byggt upp deras racingorganisation när de köptes upp av Yamaha och han är lika aktiv än idag.
Här kommer en intervju med Mats Larsson
Mats berätta lite om ditt jobb här på Öhlins
Verksamheten har utvecklats sedan tidigt 80 tal då man servade och byggde fjädring, jag började på företaget 1984, På den tiden handlade det mest om MX. Det var samtidigt som företaget tog patent på elektronisk fjädring.
Efter några år köptes bolaget av Yamaha, året var 1987. Då satsade man mer på roadracing och 1990 bad Toshimitsu Iio, som var en mentor till Mats, honom att starta en racingavdelning och efter det har allt utvecklats i rask takt.
Detta innebar stora möjligheter för utvecklingen, men även vissa hinder med att att vara ägda av största konkurrenten till Honda, som inte ville dela information med Yamaha och alltid valde att köra med sitt egna märke Showa istället för Öhlins.
2007 köpte Kent Öhlin tillbaka bolaget och kort därefter kontaktades de av Honda för att skriva NDA så att de kunde börja använda Öhlins fjädring 2009. Idag har de en otroligt bra relation med alla motorcykeltillverkare
Racingavdelningen är en stor investering för att bygga varumärke och utveckla nya produkter, man har 16 man I MotoGp, 4 man i WSBK samt 5 konstruktörer som står för allt när det gäller utveckling och drift av fjädringen hos de stora teamen i MotoGP.
Fokus ligger på racing och R&D
Man tillverkar även komponenter till flera stora tillverkare då det sitter Öhlins fjädring på nya Ducati, Aprilia och Triumph. Inom racingen experimenterar man konstant. Just nu provar man med kolfiberrör till fjädring år racingteamen. Detta har vi gjort tidigare, men nu har tekniken gått framåt och man kan tillverka dem för rimliga pengar idag, till skillnad för 20 år sedan då det rörde sig om astronomiska summor.
MotoGP och Moto 3 har man en stor andel, det är endast KTM som kör med WP-fjädring.
Alla tävlingsmotorcyklar är idag begränsade, de får inte använda elektronisk fjädring för att man inte vill att det skall skena iväg och kostnader, bl.a är det det material man Kör i Moto3, WSBK Homologerat av FIM och får inte ändras hur som helst sedan det är intypat. Det finns fortfarande mycket att göra med olika material styvhet och få ned friktion i alla rörliga delar.
Nu satsas det igen på Motocross där företaget där är sprunget från och man försöker förenkla stötdämparna så att de skall vara lätta att ställa in samtidigt som man skall få en bra funktion. Motocrossförare vill gärna ha mycket guld och snygga detaljer med många inställningsmöjligheter, men när de väl är ute på banan så rör man sällan inställning under säsongen.
Därför handlar arbetet om att förenkla med färre inställningar och samtidigt förbättra funktionen, kortsagt bra funktion direkt, mer användarvänligt. Man hänger givetvis med i den växande mountainbike trenden med fina fjädringskomponenter med gafflar och stötdämpare för racing.
Ett mycket spännande område, jag får lov att återkomma till våren med ett nytt reportage.