Jaguar XJ-S återuppstår som 650 hästars frustande TWR monster
Genom att arbeta med Mercedes F1-aerodynamik kanaliseras luft genom karossen och över bakdäcket. Det finns också en takläppsspoiler som drar luftflödet över toppen nedåt för att möta de bakre klaffarna.

Men nya Jaguar XJ-S Supercat handlar inte bara om aerodynamik. Under huven sitter kompressormatad V12. Man utgår från Jaguars original 5,3-liters V12, men den kraftigt upphottad. Den är uppborrad till 5,6 liter, det sitter torrsump, och man har en ny topp, ventiltåg, billetkammar…

”Sedan kommer det till en kompressor med överladdning som ger oss en effektsiffra på över 650 hk, rödmarkering vid 7 750 rpm och över 700 Nm [516 lb ft] i vridmoment”, säger Fergus Walkinshaw, medgrundare och ledare ingenjör och son till Tom som först grundade TWR redan 1976.

Man har inte redovisat prestanda än, men med tanke på att Supercat bara väger runt 1500 kg, borde den ha ett kraft/viktförhållande på cirka 430 bhp/ton. Ungefär samma som den senaste Aston Martin Vantage. Så det kommer att gå undan.

De första leveranserna beräknas ske nästa sommar. Bara 88 byggs (en referens till TWR Jaguar Le Mans-vinsten 1988), var och en kostar 225 000 pund plus lokala skatter – alltså 270 000 pund i Storbritannien. Donatorn (det vill säga att du måste skicka din Jaguar XJ-S till dem) kommer ovanpå det.

Keramiska bromsar och ett nos-system är tillval, adaptiv fjädring kommer som standard. Inuti är Apple Carplay/Android Auto standard man har lämnat baksätena till förmån för en större bagageutrymme, du får en ny ett digital instrumentbräda som har layouten från en original XJ-S.

PS! Läs även Jaguar rebranding – Good or Bad