KTM har gasat på för fullt med fantastiska resultat och framgångar i flera MC grenar…
VM Guld med Jorge Prado och GasGas i MXGP samt otroligt fina resultat i MotoGP under 2024. Men försäljningen av nya motorcyklar har tyvärr inte motsvarat förväntningarna och och resultaten i racingen, nu är man dessvärre mitt i en ekonomisk rekonstruktion för att rädda företaget.
Pit Beirer KTM:
”Tills vi tydligt vet vad som kommer att hända, alla projekt under 2027 är för närvarande lagt på is”
KTM och deras pågående ”konkurs” påverkar den österrikiska tillverkarens framtid i MotoGP World Championship om man har möjlighet att köra vidare. När företaget kämpar för sin överlevnad växer frågorna om framtiden och deras engagemang i racingens främsta klass.
Riskerar MotoGP att förlora KTM?
KTM går igenom en svår period efter att ha ansökt om en rekonstruktion med eventuell konkurs, vilket äventyrar företagets framtid och deras ambitiösa projekt, särskilt i MotoGP. Även om det verkar som att de ska köra MotoGP under 2025, finns det risker om hur länge deras åtagande varar och om de kommer att ha budget att köra hela nästkommande säsong.
Med en massiv skuld på 2,9 miljarder euro. Inklusive 1,8 miljarder för KTM AG enbart. Den österrikiska tillverkaren tvingas omstrukturera omgående för att rädda verksamheten. Mer än 3 600 anställda har sina jobb på spel, och ytterligare 500 tjänster förväntas fasas ut i slutet av året. Produktionen har saktat ner, motorcyklar förblir osålda (cirka 100 tusen motorcyklar som är en hel del), och en del av personalen är redan i partiell arbetslöshet
Österrikes arbets- och ekonomiminister har kommenterat läget
Martin Kocher kommenterade till ORF: ”Vi förväntar oss tydliga svar från KTM om hur en gynnsam inkomstsituation med goda utsikter så snabbt kan ha lett till omstrukturering”.
För er som kan tyska kan ni lyssna på ORF om Kochers uttalande
Dessa drastiska åtgärder påverkar även satsningarna inom hela motorcykelsporten och deras team i alla grenar med alla märken som KTM representerar som Husqvarna och GasGas. KTM som länge har förlitat sig på racing som en viktig kanal för att bygga upp sitt varumärke #ReadyToRace för att sälja motorcyklar förknippat med sina framgångar, de måste nu se över dina prioriteringar.
KTM AG och dess dotterbolag har i dagsläget 2,9 miljarder euro i obetalda fordringar
Även om KTM säger att man har säkrat satsning i MotoGP under 2025 så är det långsiktiga engagemanget för MotoGP fortfarande mycket osäkert
MotoGP innebär en årlig investering på uppskattningsvis 70 miljoner per år, vilket är en ansenlig summa för ett företag i ekonomisk kris. Trots allt bekräftade KTM att cykeln för säsongen 2025 är klar och de första race för säsongen har organiserats. Frysningen av motorutvecklingen fram till 2026 ger KTM en tillfällig lättnad att begränsa kostnaderna i MotoGP.
Framtiden på längre sikt är dock osäker. Nya tekniska föreskrifter som är planerade till 2027 – inklusive neddimensionerade motorer till 850cc och stora förändringar av aerodynamiken – innebär att det krävs nya stora utgifter för att ta fram en ny konkurrenskraftig maskin.
Pit Beirer, tävlingsdirektör på KTM har kommenterat att dessa projekt ligger på is så länge företagets ekonomiska situation är oklar.
”Tills vi vet tydligt vad som kommer att hända härnäst för oss, är dessa projekt för närvarande inställda”, medger Beirer.
För att få ned kostnaderna avslutar KTM allt sitt ekonomiska stöd i Moto3 och Moto2, samt Red Bull Rookies Cup, som skulle ta fram framtidens talanger. Beirer tillkännagav en övergång till en ”kundaktivitet som täcker kostnader”, vilket innebär att alla team måste finansiera sitt egna deltagande utan ekonomisk hjälp från KTM.
De bindande kontrakt inom MotoGP som KTM har löper ut i slutet av säsongen 2026. Om KTM beslutar sig för att dra sig ur skulle detta vara möjligt utan påföljder. Ett sådant beslut skulle vara ett slag mot den främsta klassen inom racing, där KTM på kort tid har blivit en tuff utmanare till de etablerade teamen.
KTM befinner sig vid en avgörande vändpunkt i sin historia. Företagets överlevnad kommer att bero på dess förmåga att omstrukturera sin verksamhet samtidigt som strategiska projekt som MotoGP bevaras. Även om deltagande 2025 är säkerställt är deras långsiktiga engagemang mycket osäkert, vilket kan omdefiniera dynamiken i mästerskapet från 2027.
För MotoGP kvarstår hoppet att KTM lyckas övervinna sin ekonomiska kris och fortsätta vara med i all racing inom olika grenar.
KTM kommer att köra sitt oficiella fabriksteam med
Peter Acosta och
Brad Binder 2025Tech3 teamet kommer att köra med fabriksstöd samt förare
Maverick Vinales
och Enea BastianiniVi får hoppas att pengarna räcker hela säsongen 2025