Motortemperaturens påverkar ditt EFI-System
Lägre temperatur = mer effekt
Med dagens högteknologiska motorcyklar spelar flera faktorer stor roll om du vill ha optimal effekt. Vi investerar tusentals kronor för att trimma våra motorer, men i vår iver efter mer effekt förbiser vi ofta den avgörande betydelsen av att kontrollera motortemperaturen för att ge mer hästkrafter och jämn kraftöverföring.
Varför är kontroll över temp viktig
Även om värmehantering är viktigt för alla moderna motorer kräver den senaste generationen EFI-utrustade maskiner ett mer proaktivt förhållningssätt till värmehantering om vi vill ha maximal prestanda. En konstant temperatur i motorn är avgörande för att:
- Öka prestandan
- Bibehålla effektuttaget
- Kunna köra med snabbare varvtider
Så påverkar värme EFI-Systemen
När motorer går varma producerar de mindre hästkrafter – men vad är orsaken?
För optimal prestanda måste maskinens EFI-system leverera en exakt blandning av luft och bränsle baserat på data från motorns sensorer. Denna kontinuerliga process säkerställer konsekvent motorprestanda.
EFI-utrustade motorer använder ECT (Engine Coolant Temperature Sensing) för att:
- Leverera realtidsdata om kylvätske-/motortemperatur till ECU
- Låta motorstyrenheten (ECU) göra löpande justeringar av:
- Tändningstidpunkt
- Luft/bränsleblandning
När ECT-sensorn upptäcker för hög motortemperatur:
- Retarderar ECU:n tändningen automatiskt
- Berikar luft/bränsleblandningen
- Aktiverar ett förprogrammerat säkerhetsläge
- Begränsar motorns effektuttag
En lösning är Boyesen Supercooler
Boyesen Supercooler är utvecklad för att förbättra motorns kylsystem genom:
- Ökat kylvätskeflöde
- Eliminering av luftkavitation i kylvätskan
- Effektivare kylning av motorn
Systemets fördelar inkluderar:
- Optimerad inloppsdiameter
- Hydrodynamiskt optimerad inre utformning
- Förbättrad impellerdesign
- 25% effektivare vattenpumpning än standardsystem
- Optimera maskinens kraftegenskaper
- Förhindra att ECU:n tvingas reducera effektuttaget
- Säkerställa konsekvent prestanda under körning
Även siliconslangar sänker motortemperaturen, dessa ger ett bättre flöde då de är glattare än traditionella kylarslangar. Större kylare ger mer volym med mer vatten och större yta för att bättre kunna kyla av vattnet, en nackdel med större kylare är dock att det blir tyngre och känsligare vid marksyningar.
Med rätt temperatur på motorn kan du få ut maximal effekt i alla förhållanden, vilket gör att kontrollen av temperaturen i motorn till en av de viktigaste delarna för din motoroptimering.