Ford Mustang GT är en riktigt grym bil – Mustang Bullitt är ännu bättre och mycket coolare
Mustang Bullitt är en hyllning till filmen Bullitt där Steve McQueen rattade en Ford Mustang 68 fastback i rå mörkgrön lackering och jagade en Dodge Charger i San Francisco. Biljakten är rå och okonstlad precis som nya Mustang Bullitt som syns på ett diskret sätt.
Vad skiljer sig då mellan Mustang Bullit och en Ford Mustang GT. Ford har vässat motorn med 10 hästar så att den levererar 460 hästar istället för 450 genom att man har plockat insug från Shelby GT350.
Motorn har en riktigt skön manuell växellåda med en sjukt snygg (och skön) vit växelspaksknopp som gör det riktigt enkelt att göra bränna däck när du ska iväg eller om du vill sladda dig genom kurvorna, det går lekande lätt med den starka silkeslena 5.0 liters V8 motorn som är en riktig pärla.
Men det är framförallt bilens utseende som skiljer sig mot en vanlig Ford Mustang GT, Mustang Bullitt är råare utan emblem som skvallrar om att det är en Ford Mustang, dessa har bytts ut till Bullitt kort och gott.
Färgen är mörkgrön och fälgarna ser ut som klassiska 70-tals fälgar. De är skodda med sportiga Michelin Pilot Sport däck i dimensionerna 255/40 19 fram och 275/40 19 bak med snygga röda Brembo broms-ok.
Inredningen är svart med borstade aluminiumdetaljer och stolarna är sportiga Recaro med gröna sömmar och jag gillar den digitala displayen för hastighetsmätare och varvräknare som ändrar sig efter körprogram som man väljer.
Ford N-sync fungerar sjukt bra att koppla upp med din mobil så att du kan lyssna på din favoritmusik på Spotify och enkelt kommer åt allt i din mobil.
Mustang Bullitt tar dig från 0-100 kilometer i timmen på 4,6 sekunder och har en toppfart på 263 kilometer i timmen. Det är ingen lättviktare den väger 1818 kilo, men den gömmer sin vikt ganska bra på vägen men vikten märks av när man kommer i hög fart in i tighta kurvor. Man får planera mer än med en lättviktare vid snabb körning.
Jag körde Mustang Bullitt när den kom och sladdade runt i snömodden när det kom som mest snö i Stockolm och det gick lekande lätt att hantera besten även på hala vintervägar, visst gick det på bredden hela tiden men det är det som är poängen med en sån här bil.
Nu senast har jag dragit runt på mina favoritvägar i Stockholm och har varit ute i Sigtuna och fikat, kört barnen till sina träningar och kalas. Hela tiden möts man av blickar och instämmande nickningar av dem som gillar den gröna besten.
Det är svårt att inte gilla Mustang Bullitt – folk kommer fram och frågar vad det är för bil och undrar vilket bilmärke som står bakom då den helt saknar märken.
Nu har jag testat flera generationer Ford Mustang och jag har kört nya Mustang Bullitt i vintras i värsta snömodden på torra och fina vägar och nu senast på våta höstvägar och det är lika roligt varje gång i alla väglag.
Jag skulle absolut kunna tänka mig att ha en Mustang året runt som vardagsbil. Man blir lika glad varje gång man sätter sig i kupén och trycker på den röda startknappen när V8 motorn börjar mullra och ett skönt välbefinnande sprider sig i själen.
Ta en tur till närmaste Ford-handlare och be om en provkörning av nya Ford Mustang GT och ta er en funderare, det är svårt att hitta en roligare och snyggare bil än Mustang Bullitt som ”bara” kostar 531 000 kronor.
Vore det så att jag bara hade två barn och inte fyra skulle jag inte tveka, det skulle definitivt stå en grön Bullitt i mitt garage.