Mustang Mach-E – Muskelbilen blir elektrisk

Mustang får eget liv med nya Mach-E

Ford Mustang är ett starkt varumärke som förknippats med snygga klassiska muskelbilar med en kraftig V8 under huven. Men det är nya tider och Mustang blir ett eget varumärke, nya elektriska Mach-E har bara Mustang logo.

Ford lanserade nya elbilen Mach-E idag som en renodlad Mustang. De som älskar den klassiska V8 motorn går väl i taket, men alla som vill ha en snygg snabb EV-SUV jublar.

Nya Mach-E är riktigt snygg och de har ”kryddat” den nya fyra dörrars bilen med Mustang detaljer. Man känner igen dragen i fronten med ”grillen” (eller vad man ska kalla den) som har ett tydligt Mustang-gap. Baklysena känns igen med de tre stående bakljusen på vardera sidan som har fått ett streck i sig. 

Designen bär drag av en kupé och man har lyckats trolla bort den höga taklinjen genom att måla den svart där bilens färg droppar med en snygg linje, man har även lagt till de tydliga bakre hjulhusen som känns igen från dagens Mustang.

För att hålla linjerna rena har man helt tagit bort handtagen i dörrarna, bilen är kopplad till din mobil och ska öppna sig själv när du har kopplat ihop mobil och bil.

Det finns en knapp i stolpen som man håller in så öppnas dörrarna och man har ett litet handtag i nedre främre fönsterkarmen som man kan hålla sig i.

Interiören är modern och avskalad med material som känns tidsenliga med en massiv skärm i mitten som du kopplar ihop med din mobil och en liten display framför ratten.

Panelen har lånat drag från klassiska Mustang men de har stoppat in högtalare från B&O i den. Stolar, dörrsidor och paneler är klädda i läder med kontrastsömmar, riktig snyggt och inbjudande med gott om plats både fram och bak.

En Mustang måste ha bra prestanda och acceleration, Mach-E ska klara sprinten 0-100 kilometer i timmen under 5 sekunder helt i paritet med dagens muskelbil. Man kan välja mellan bak- och fyrhjulsdrift, elångesten ska hållas borta då klarar att köra 60 mil.

Priset i Tyskland ligger på 46 tusen Euro, räkna med ett attraktivt pris hemma i Sverige runt 450 tusen kronor efter skatteavdrag, det kommer vara en het tjänstebil.

I Norge kan man redan nu förbeställa bilen. Sverige får vänta med beställningar, nya Mach-E kommer till oss i slutet av 2020.

Vi inväntar mer fakta om bilen, de olika modellerna med priser som vi kompletterar med senare.

Peter Mackhé
Peter Mackhé
Peter Mackhé är grundaren av MotorWorld och har en lång passion för allt som rör motorer. Med ett särskilt intresse för bilar och motorcyklar startade han MotorWorld för att skapa en plattform där alla motorentusiaster kan samlas och dela sin glädje. Peter har en bakgrund inom både racing och hemmabyggen och brinner för att sprida nyheter och berättelser om allt från klassiska fordon till de senaste innovationerna inom motorvärlden.

Mer från samma skribent

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Relaterade artiklar

Annons

Senaste artiklarna

Allt om att köra på isiga vägar

Tips hur du förbereder dig själv, bilen och din körning inför vintern Förrädiskt väglag När det är mycket snö ute är de flesta försiktiga och kör...

Lägre temp ger mer effekt – Så påverkar motortemperaturen ditt EFI-System

Motortemperaturens påverkar ditt EFI-System Lägre temperatur = mer effekt Med dagens högteknologiska motorcyklar spelar flera faktorer stor roll om du vill ha optimal effekt. Vi investerar...

Officiellt: Jorge Prado kör AMA Supercross och Outdoor för Kawasaki

Den flerfaldiga världsmästaren Jorge Prado flyttar till USA Monster Energy Kawasaki och Monster Energy Pro Circuit Kawasaki förbereder sig för ännu ett spännande säsong 2025....

Vill du hålla dig uppdaterad med de senaste motornyheterna?

Följ oss för att få de senaste nyheterna om allt från bilar och motorcyklar till racing och hemmabyggen. Vi håller dig informerad om de mest spännande nyheterna inom motorvärlden!

Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev godkänner du att få utskick från MotorWorld.se samt att vi lagrar din e-postadress i enlighet med vår personuppgiftspolicy.