Kan en muskelbil som Mustang vara elektrisk, jajamän det är nya tider nu
Jag kan inte sticka under stolen att jag älskar senaste generationen Ford Mustang GT 5.0. Motorn i den bilen är en pärla och det är lekande lätt att åka på tvären med rykande bakdäck med ett brett leende på läpparna, inte helt PK (Politiskt Korrekt) i dessa tider. Nu finns det ett elektriskt alternativ.
Nya Mustang Mach–E GT har alla fördelar som en elbil kan ha, men den silkeslena 5.0 V8 motorn är borta, när man öppnar huven hittar man bara en Frunk (front-trunk) som Ford skojigt kallar det extra bagageutrymmet som man vinner när bensinmotorn ryker.
Så hur funkar konceptet elektrisk Mustang Mach-E GT, förvånansvärt bra
Interiören är riktigt snygg och modern med fina materialval tyg på panelen, speciella GT lädersäten med kontrastsömmar som är riktigt sköna allt passar målgruppen som köper en ny elbil som köper ett annat koncept där det ska vara snyggt tyst och stilrent.
Även exteriört är GT modellen snyggare än standardbilen med lackerade skärmkanter en vassare front med en målad ”grill” framtill som tar för sig och ser mer ut som en klassisk Mustang, större hjul fyller upp hjulhusen bättre och helhetsintrycket är lite biffigare än tidigare ”standardbil”.
Framtill hittar vi kraftfulla röda bromsar från italienska Brembo som alltid levererar högsta kvalité bakom de stora 20 tums-hjulen som effektivt sätter stopp på den snabba framfarten.
Jag vill ge kredit till Ford att bilen inte är för ”konstig” som vissa elbilar kan vara utan man känner väl igen sig i det nya moderna Mustang formspråket och det är lätt att hitta sig tillrätta och få en bra körställning i den stilrena kupén.
Den stora digitala skärmen i mitten är snabb och intuitiv att använda man hittar allt man behöver direkt och det går snabbt att koppla upp sin iPhone till B&O ljudanläggningen utan problem och spela sin favoritmusik eller lyssna på poddar.
Hur är nya Mustang Mach-E GT att köra
Jag har tidigare kört ”vanliga” Mustang Mach-E och tyckte om bilen, men jag saknade lite mer effekt. Nya Mustang Mach-E GT accelererar riktigt snabbt och sömlöst, sprinten 0-100km/h avverkas på snabba 3,7 sekunder med ett vridmoment på 860 Nm och fyrhjulsdrift suger den sig fast i backen utan att spinna loss och kastar dig framåt. Nu finns det effekt så det räcker.
Allt är mer civiliserat än på den gamla klassikern som har en stor V8 i fronten, det är nya tider med effektiva EV-bilar.
Även fjädringen känns tightare och det kränger mindre än det gör på en ”standard” Mach-E. Samtidigt är det riktigt tyst och bekvämt, jag tycker att Ford har hittat en bra balans mellan prestanda och komfort som fungerar perfekt för den aktiva föraren, samtidigt är det behagligt att glida fram i makligt tempo.
När det gäller elångest kände jag inte av den under hela helgen som jag hade bilen den hade fortfarande lite batteri kvar när jag lämnade den trots att jag inte laddade den en ända gång, några riktiga förbrukningstester hanns inte med men räckvidden kändes bra trots kyla som tar en del el när man ska värma stolar ratt och kupé.
Nya Mustang Mach-E GT är klart dyrare än den vanliga bensindrivna Ford Mustang GT 5.0 med en prislapp på 874 900 kr förmånsvärdet ligger på 3 531 kr, men med en elbil slipper du straffskatter som bensin- och dieselbilar har samt att man får bonus från 60 000 kr till 70 000 kr när man köper en elbil. Dessutom är det helt PK att köra en eldriven Mustang bland stadens vanliga Volvo och Volkswagen.