Nya Ranger Raptor får en vassare 3,0-liters EcoBoost V6 twin-turbo som levererar 288 hk och 491 Nm i vridmoment
Nästa generations Ford Ranger Raptor har utvecklats av Ford Performance den har omkonstruerats för riktiga terrängentusiaster. Med smartare teknik med mer slittålig hårdvara ger Ranger Raptor rå kraft med mekanisk och teknisk precision, mest avancerade Ranger hittills. Bilder – Ford
Ford Ranger Raptor lanseras i Europa under det sista kvartalet 2022
Borta är den raka disel fyran till förmån för en helt ny rappare 3,0-liters EcoBoost V6-bensinmotor med dubbelturbo, trimmad av Ford Performance för att producera upp till 288 hk och 491 Nm i vridmoment. Den nya motorn ger en enorm kraftökning jämfört med den nuvarande 2,0-liters bi-turbodieselmotorn, som även den kommer vara tillgänglig i nya Ranger Raptor från 2023.
Den nya EcoBoost-motorn har ett cylinderblock av grafitjärn, som är ungefär 75 procent starkare och upp till 75 procent styvare jämfört med vanligt järn. Ford Performance har säkerställt att motorn ger omedelbar respons vid gaspådrag. Det finns ett racing-inspirerat antilagsystem som möjliggör snabbt gaspådrag utan fördröjning. Tekniken är densamma som använts hos Ford GT och Ford Focus ST.
Ranger Raptors nya drivlina ger kraft för acceleration på grus, smuts, lera och sand. För att matcha denna prestanda, förstärker ett aktivt avgassystem motorljudet i fyra valbara lägen för att anpassa Ranger Raptors ljudkaraktär till terrängen.