Ford Capri V6 från 70-talet var en fattigmans-Mustang liten lätt bil med en V6-motor på upp till 3 liter som drev på bakhjulen erbjöd på körglädje och bra prestanda med den tidens mått.
(Bild på ikonen från 70-talet – Wikipedia)
Nu återuppstår bilen och ska locka till sig oss i övre medelåldern som drömde om den lilla sportiga bilen som en större EV modell. Nya Capri togs fram för att ilocka fram känslor hos dagens elbilsköpare – genom att elektrifiera en ikonisk kultklassiker. Sedan den eldrivna familjesportbilen presenterades i juli har nästan 200 000 konsumenter konfigurerat sin Capri på fords hemsida.
Fun facts om konfigureringarna – Här är vad kunderna valde:
24 procentvalde den iögonfallande färgen Vivid Yellow – en hyllning till Capris klassiska Daytona-gula färg – vilket gör den till det mest populära av de sex färgalternativen
Alla Capri-kunder får premium funktioner som nyckellös in- och start, en masserande förarstol, uppvärmda framsäten och uppvärmd ratt. Och 55 procent valde Capri Premium-modellen som adderar Dynamic Matrix LED-strålkastare, ett B&O-ljudsystem med 10 högtalare, 20-tums lättmetallfälgar bland annat.
Den bakhjulsdrivna drivlinan på 286 hk är det mest populära valet hittills som 59 procent väljer. Batteriet med utökad räckvidd gör det möjligt att köra upp till 627 km1 – längre än från Stockholm till Malmö – på en enda laddning
Varje Capri-förare får avancerade förarassistanssystem 2 som använder 12 ultraljudssensorer, fem kameror och tre radar.Interiören har också en 14,6-tums rörlig pekskärm, en 17-liters MegaConsole under det främre armstödet som rymmer tre 1,5-liters‑dryckesflaskor med plats över och mer än 570 literi bagageutrymmet 3
Vi väntar med spänning på att testa den nya modellen