Nya Ford Flesta ST är en riktig pärla
Förra veckan var jag ned till Nice i Frankrike för att testa nya Ford Flesta. Den första dagen fick jag ratta Flesta Active som är en ”light” SUV. Man har höjt bilen 18 mm och satt dit de obligatoriska svarta skärmskydden för att man skall få en skön off-road framtoning.
Dag två var det dags för Fords vapen i lilla GTI-klassen Fiesta ST där den förra generationen har hyllats av brittisk media, som exempelvis TopGear. Ford har inte tagit den trygga vägen, de valde att bygga en helt ny innovativ liten sportig pärla.
Jag börjar med min favorit lilla Fiesta ST – som inte är så liten längre. Jag har alltid haft en förkärlek för små GTI-bilar där man får mycket körglädje och alltid kan känna att man har full kontroll då bilen är liten och lätt att hantera och inte heller har brutalt med effekt så att man tappar kontrollen. Man kan hålla gasen i botten och ändå känna att man behärskar situationen till fullo med ett stort leende på läpparna.
Ford har tagit fram en ny trecylindrig motor till nya ST med en innovativ motorstyrning som stänger av en cylinder när man kör lugnt så att man spar på bränslet. Turbomotorn levererar dessutom 200 hästkrafter i ett brett fint register med ett riktigt gott ljud som passar perfekt för att gasa runt i serpentinvägarna i Provence. Fiesta ST fungerar även alderles utmärkt för vanlig vardagskörning. Man kan helt enkelt både ha kakan och äta den.
Väghållningen är helt exemplarisk där man kan gå in i 180-graders svängarna med full broms där abs-bromsarna griper in och man kan svänga in utan understyrning och kasta runt bakändan runt svängarna. Här har Ford verkligen lyckats hitta en bra balans i chassi med bra bromsar och en fjädring som är följsam men samtidigt inte svajar när man gasar på. Bilen är sportig men aldrig obekväm, precis så som man vill ha en vardags GTI-bil.
Gasar man på i höga hastigheter närmare 200 kilometer i timmen går den som tåget på småvägar och blir aldrig nervös så att man måste passa den, den beter sig som en klart större bil än den faktiskt är. Om man jämför den med Fokus RS som är klart jobbigare att köra till vardags med sin brutala framtoning, då är Fiesta ST minst lika snabb runt småvägarna men samtidigt är den klart bekvämare.
Jag vill sticka ut hakan och säga att Ford Fiesta ST troligtvis är bäst i klassen just nu, den är snabbast från 0-100 km/h är den snålast på bränsle och har ett mycket bra pris där man verkligen får valuta för pengarna.
Vem är då målgruppen för en Flesta ST?
Den passar perfekt för den urbana personen som vill ha en liten och sportig bil, eller det aktiva paret utan barn som vill ha en snygg och rolig vardagsbil.
Nya Fiesta ST kommer till Sverige i juni och kostar blygsamma 204.900 kronor.
Om vi går tillbaks till dag ett och provkörningen av Ford Flesta Active. Den passar perfekt in i det heta segmentet som kommer att ta största delen av bilmarknaden år 2020 – små SUV-bilar.
Frågan är om utseendet är tillräckligt SUV-mässigt för att Ford skall få vara med och slåss om köparna. Flesta Active är dock riktigt snygg och jag kan tänka mig att den kan tilltala en stor målgrupp med köpare som vill ha en bekväm praktisk liten bil där man kan färdas komfortabelt och tyst. Fiesta Active är för den praktiska bilköparen som ser till funktion i kombination med körglädje när hon/han skall köpa sin bil.
Flesta Active har inte samma effekt som ST och med en 18 mm högre markhöjd är den mer åt det bekväma hållet, jag vill påstå att den är otroligt skön att kryssa med runt bergen. Att den dessutom har 4 dörrar gör att den passar hushåll med 3-4 person personer klart bättre då det är mycket enklare att ta sig i och ur bilen med två bakdörrar.
Vem är då målgruppen för en Flesta Active?
Fiesta Active är nog en perfekt bil för alla som bor små mellanstora städer och vill ha en snygg skön liten praktisk bil. För dem som har ett lantställe med lite eländig terräng, eller om man har en stuga i fjällen.
Om man är i behov av den högre markfrigången så att man kan ta sig fram över stenar och rötter så att man slipper bli fastna i snödrivorna utanför fjällstugan, då kommer de extra 18 mm väl till pass så att man tar sig fram.
Active modellen är även bekvämare än ST så för dem som föredrar lite lugnare skönare gång och vill ha bakdörrar så att barn, släktingar eller kompisar lätt skall kunna ta sig i och ur bilen då de gillar nog ”light” SUV modellen bäst av nya Ford Fiesta modellerna.
Fiesta Active finns hos Svenska bilhandlare i maj med ett pris på 154.900 kronor