Efter två dagars hårdkörning i Frankrike med nya Ford Focus kan jag konstatera att den är en riktig pärla på vägen.
Ford Focus är en helt ny bil och det märks att man har lagt mycket tid och kärlek för att få fram en bil som skall kunna konkurrera i det stenhårda ”Golf-segmentet” där bilarna har vuxit sig stora nog att attrahera kunder från större konkurrenter.
Bilen kommer i många konfigurationer, den mest spännande modellen är Active i kombiutförande som är en off-roadversion som är 30 mm högre en standardbilen med ett lastutrymme som sväljer stora lass för den aktiva familjen som skall lasta prylar när de vill åka till sommarstället, eller om de skall åka längdskidor, slalomskidor, snowboard under vintern.
Ford Focus Active kombi är dessutom riktigt snygg och passar perfekt i två heta och starkt växande segment, dels kombibilar i ”Golf-klassen” samt SUV marknaden som växer starkast. Kombinationen av mellanstor kombi och en off-road kommer troligtvis vara storsäljaren nya Focus-familjen.
Låt börja om från början oss ta er igenom de olika modellerna för att vägleda dig till den som passar dina behov bäst, vi har under dessa två dagar har hunnit testa igenom de flera modeller.
Till att börja med har vi Trend Edition som är ingångsmodellen som har fått en massa nyheter jämfört med tidigare Focus. Sedan har vi Titanium som har LED-baklysen en annan instrumentering och passagerarstol som går att justera. Det finns även en sportigare ST-Line som har större 17 hjul och 10 mm lägre sportfjädring, exteriör med en annan grill och stötfångare, interiör med carbonpaneler och röda sömmar på stolar och ratt. Senare kommer även Active som är 30 mm högre och har paneler runt hjulhusen som skall skydda i terrängkörning.
Som vi sa är bilen helt ny och man har satsat hårt på att bättre komfort och det avspeglar sig när man kör bilen då den har en skön tyst dämpning och det låter som en större bil när den sväljer alla ojämnheter i vägen.
Man har lagt mycket tid på hjulupphängningar och hur man än pressar bilen får man inga reaktioner i ratten vid kraftig acceleration eller när man kör ut hjulen i väggrenen, men man har samtidigt lyckats behålla en lätt sportig känsla i styrningen.
Inredningen har fått 50 procent mindre knappar och reglage som skapar en klart snyggare förarmiljö. Man har även jobbat hårt med att minska skarvar mellan delar och man har bättre kvalité i materialen som lyfter premiumkänsla när man sätter sig i bilen. Som förare uppskattar man verkligen digitaliseringen av dagens bilar då man bara behöver lägga sin iPhone i facket framför ratten så laddas den utan att du behöver fippla med sladdar (tillval), samt Ford Synk fungera otroligt bra med att koppla upp din telefon med bilen så att du kan lyssna på din favoritmusik från Spotify eller ringa din sambo på väg hem från jobbet.
Det är lite skillnader i hjulupphängningar mellan femdörrarsmodellen och kombimodellen där man ha gjort lite avkall på kombibilen för att prioritera lastutrymme, medan femdörrarsmodellen har fått Fords nya patenterade fjädrar som är lätt ”bananformade” som har mycket bra egenskaper – sitter även i nya Fiesta ST som vi testade tidigare och som troligtvis är bäst i klassen av små GTI-bilar.
Det finns olika motoralternativ och växellådor att välja mellan. Dels har du en 1 liters trecylinders Ecoboost på antingen 100 hästkrafter i Trend eller 125 hästkrafter i Titanium som vi testade och den kändes pigg trots att den bara är på 1 liter. Vi testade även 1,5 liters versionen med 185 hästar av den trecylindriga bilen och den var lite lugnare i gången, men skillnaden var inte så stor som man kunde förvänta sig när vi körde dem med manuell låda.
Vi passade även på att testa 120 hästars diesel med 8 stegad automatlåda. Detta var en underbar kombination när man kryssade på motorväg, det finns även adaptiv farthållare med lane centering assist. Det vill säga att man sätter på farthållaren och ställer in att bilen skall hålla sig mellan två filer så sköter bilen resten när du släpper ratt och pedaler. Du måste och hålla i ratten med 15 sekunders mellanrum för säkerhets skull om man skulle somna bakom ratten. Tar du inte tag i ratten saktar bilen långsamt ned och parkerar i vägrenen av sig själv.
Av de bilar som vi testade fattade jag mest tycke för femdörrarsmodellen Vignale då den var otroligt snygg interiört med lite mer premiumkänsla. Sedan testade vi även en ST i kombiutförande och den var riktigt underhållande att köra. Men om man skall pendla och vill ha det lugn och skönt bakom ratten är en femdörrars Titanium med 120 hästars diesel och automatlåda ett otroligt skönt alternativ.
Det finns dels kombi eller femdörrars samt de olika varianterna och motoralternativ med antingen manuell eller automatlåda. Jag skulle vilja säga att det finns i princip en modell för varje typ av bilförare. Vi får dock vänta ett tag på Active-modellen som skall tillfredsställa den aktiva familjen, just den i kombi är riktigt snygg (Det tyckte även Fordchefen Helmut).
Så till frågan vem kommer att köpa en ny Ford Focus
Jag tror att det är ett riktigt hett alternativ för alla som har kört något större mellanklassbilar då den nya modellen har vuxit till sig interiört samt i kvalitetskänsla, den känns som en klart större lyxigare bil än den faktisk är.
Jag rekommenderar att man tar sig en provtur i den modellkonfiguration som man tror passar bäst för de behov och önskemål man har nästa gång man skall köpa en bil. Nya Ford Focus levererar premiumkänsla och körglädje för alla typer av bilköpare som behöver en snygg och praktisk vardagsbil.